prachtig voorjaar

• Hinke

Genieten jullie ook allemaal zo van dit mooie voorjaar, heerlijk, heel wat beter dan vorig jaar. Helaas groeit het onkruid (zevenblad) ook weer onbeheersbaar, toch eens over nadenken wat ik daar nog aan kan doen. Ik vrees één rand van de tuin alle planten eruit en er maar gras in doen, want het is zo niet meer bij te houden.

Nou ja, ik probeer er voorlopig maar even omheen te kijken en te genieten van al het moois. En ik lees wel (bijna) elke dag even mee hier hoor!! Maar reageren komt er soms even niet van. Zal proberen binnenkort weer eens wat foto's te plaatsen.

groetjes, Hinke.

• anneke Im

zeker is dit genieten van het voorjaar gisteren wat foto,s gemaakt .helaas kan ik ze niet plaatsen de pc doet een beetje raar

.Ik ga straks er eens voor zitten wat de oorzaak is ..dan komen de foto,s er wel aan .

Het is hier zo stil .Iedereen in de tuin bezig ik vooral genieten

..

Moeten de akebia verplaatsen die maakt te lange uitlopers naar de buurvrouwtje toe !

Wij hadden het al gezegd knip maar af,.wij willen het ook wel doen maar er zit gaas tussen en de tuin is hermetisch af gesloten kan er echt niet bij komen .dus gisteren heeft Piet een stuk terug gesnoeid tot een stam nu gaat hij in een pot met een oud wiel met spaken boven aan een paal van1,50meter kan die daar omheen klimmen en zo kan die toch blijven in de tuin oplossingen liggen vaak vlak bij huis .

• loes

ja, dit is echt genieten. af en toe nog een mindere dag, maar dan zijn er weer andere klusjes te doen.

anneke, ik was zondag van alles aan ‘t opruimen en merktte dat hier de akebia ook zo’n beetje de hele tuin zou overkappen - als hij de kans kreeg. die op de pergola aan het achterpad houdt zich goed en daar snoei ik eigenlijk weinig aan. maar die hier samen met de wisteria en een clematis, hier bij het zitje, die weet niet van ophouden. alles wat hij raakt wordt aangeklampt en dan slingert hij verder naar een volgend prooi. bloeit ook als eerste en nu is alles bezaaid met de zwarte bloemblaadjes. beiden wisteria vindt ik dit jaar wat minder uitbundig bloeien. er kwam gelijk al veel groen bij, wat anders nooit gebeurd. eerst dat blauwe gordijn en dan pas blad. ik kan er dit jaar wel van genieten want andere jaren komt er net als ze op 't mooist zijn, een paar dagen harde wind/regen en dan is het over.

geniet maar verder

grts

• maria

Afgelopen zaterdag heeft de tuinhulp de laatste restanten van de grote storm gehakseld en het haksel op een bospaadje gegooid .Ik zelf had in vijf dagen( dagelijks 2x 1 1/2-2 uur) tijd alle bestrating rondom het huis schoongespoten zodat hij de bestrating kon bijwerken. Mijn medebewoner, de mol, ondergraaft in de loop van het jaar de bestrating op allerlei plekken en omdat ik mijn voeten niet zo hoog meer kan optrekken, zou ik daar namelijk gemakkelijk kunnen vallen.

Zondag oud hout verbrand in de barbecue onder het motto: “vandaag stinkt het hier buiten toch naar de paasvuren”, maandag paden gemaaid.

En voortdurend genieten van de uitbottende bomen, de phaeumvelden, de hondsdraf en lamiumvelden, (dat gaat hier per vierkante meter), de boshyacinthen, de blue bells, de judaspenning.

O, en de spreeuwen hebben jongen en in diverse nestkasten zitten mezen te broeden. Zopas was er een koolmees naar binnen gevlogen, dat doen ze wel vaker als ik de voordeur heb openstaan en het is altijd een heel gedoe om de kat er bij weg te houden en de vogel naar buiten te jagen.

Kortom, ik geniet!!

• loes

eindelijk staat de fremontodendron in volle glorie te bloeien. perfecte bloemen en de plant zelf staat er ook zo gezond bij. geen lelijk blaadje en zelfs de vervelende haartjes zie of voel ik niet.

• Hinke

Mooi! Loes ik ken de plant niet maar ziet er prachtig uit.

Hinke ww

• Hinke

Wat zal al dat bloeiends in die grote hoeveelheden ook prachtig zijn Maria. En ja de mollen kunnen er wat mee. In de herfst heeft bij ons de stratenmaker een deel van de oprit vernieuwd, ook omdat het deels was verzakt maar ook door een groot gat dicht bij de voordeur waar een mol zijn best had gedaan, gevaarlijk.

Hinke ww

• Hinke

En bij mij is het jaarlijkse lentefeest van de Prunus weer begonnen, kan ik ook altijd zo van genieten:

De aäronskelk die de winter in de garage door heeft gebracht staat ook weer buiten, vol met bloemen en die hebben alle harde wind tot nu toe overleefd.

Erg blij ben ik met het feit dat ik vorig jaar herfst het middendeel van dit stuk tuin de planten eruit heb gehaald en gras in gedaan. Foto is van vorige week en ondertussen bloeit er wel meer en er bloeit altijd wel klein spul wat je op de foto niet ziet. Rechts zit helaas veel zevenblad in, achter de haag rechts zit de berm aan daar groeit het zo weer uit de tuin in, dus lastig. Alles afgraven en een scheiding tussen berm en tuin inbrengen lijkt me een hele klus dus misschien ga ik in de herfst de goede planten eruit halen en ook dit deel verder gras doen. Maar eens kijken hoe het deze zomer gaat.

En nog even lievevrouwenbedstro in de vroege ochtend.

Hinke ww

• loes

maria, je bent een bofkont met alles in grootformaat. zelfs zonder bloemen geniet ik momenteel van al het jonge blad in alle mogelijke schakeringen van groen.

ja, mollen, rupsen, alles komt momenteel in veelvoud voor.

vorige week ons eerste vogel vs katten drama al gehad. wist niet dat de Turkse tortels al jongen hadden die op het punt stonden uit te vliegen. helaas wist een buurkat het nest om te kieperen en van een mals hapje of 2 te genieten. pa en ma hebben echt een dag of twee zitten kijken of hun jong toch nog ergens in onze tuin was beland, maar zijn inmiddels weer druk in de weer met een nieuw nest en maken elkaar weer luidruchtig het hof.

een koolmezen paar heeft het nestkastje onder ons slaapkamerraam in gebruik genomen en vliegen ook druk af en aan met voer voor de jongen en zelf halen ze regelmatig een hapje pindakaas in mijn kas. de pimpelmeesjes halen nog iedere dag kattenhaar uit het gemberpotje in de kas. moet wel een heel zacht, warm nestje worden. verbaas me hoe precies ze kleine plukjes haar er uit pikken en dan uiteindelijk met een bekje vol wegvliegen.

• loes

eigenlijk weet je niet meer wat het mooist is ! die weide met lievevrouwebedstro (waar zou die naam vandaan komen) is prachtig. heb ooit eens een plukje neergezet en had zo de hele tuin vol, maar uiteindelijk is het toch weer verdwenen.

zou toch wel jammer zijn om die border in te ruilen voor meer gras, maar dat zevenblad is ellendig. in tuinen in ons rijtje staat het ook volop maar gelukkig heb ik het kunnen uitroeien.

geniet maar lekker verder. zag vanavond op het journaal dat het noordelijk deel van nederland behoorlijk slecht weer gehad heeft vandaag - bij jou ook ? hier een heerlijke dag geweest. soms dreigende wolken maar ik vond het zelfs een beetje benauwd warm