pesticiden

• loes

afgelopen maandagavond heb ik met verbazing en afschuw zitten kijken naar consumentenprogramma radar. dit ging over de hoeveelheid pesticiden die gebruikt worden op de planten die wij bij oa intratuin en welkoop kunnen kopen. ik ga er maar vanuit dat het bij veel andere centra niet beter gesteld is. en dan nog ontkennen dat dit zo is. het zijn maar planten en bloemen. leren we het dan nooit ? ik ga maar door met zo veel mogelijk stekken en zaaien.

• evelynh

Ja heb het ook gezien, en dan te bedenken dat de bijen er onder andere van doodgaan (en dan wel op het kaartje vermelden dat die plant bijen aantrekt!? :X) onbegrijpelijk hè?

• maria

Ik heb et ook gezien .Uit milieukringen worden de “gewasbeschermingsmiddelen” al jaren lang aangewezen als belangrijke oorzaak van de bijensterfte.Maar of een uitzending van Radar helpt om het gebruik van dit soort middelen te beperken is nog maar de vraag .De commerciele belangen zijn te groot. En wij zijn in de afgelopen 40-50 jaar veel te veel gewend geraakt aan het goedkope bespoten gewas..Kijk maar eens in de vleesschappen van de supermarkten en naar de aanbiedingen van plofkip in de krantjes en op t.v. En wat zit er allemaal op de groentes en het fruit? Ik zie hier rondom weer dat de landerijen klaargemaakt worden voor het telen van mais. Die mais is al voorbewerkt met gif, na het opkomen worden de akkers bespoten met een herbicide en dat komt allemaal in het oppevlakte water. Om maar niet te spreken van de aardappels, wat daar overheen gaat wil je niet weten.

• loes

ja, ik weet het maria. ik wordt er ook niet vrolijk van en eet heel weinig vlees en kip en zeker niet die goedkope aanbiedingen. ik hoorde deze week dat er per dag 7 boerenbedrijven stoppen omdat ze niet tegen die mega stallen op kunnen. koeien in “flatgebouwen”. waar is het einde. de consument is zo machtig, maar vindt het over 't algemeen ook wel best. ik sta altijd op verpakkingen te kijken wat er allemaal in zit. vraag ik dat aan iemand als het soms ter sprake komt ; nee, doen ze niet