Afrikaanse lelie

• Paula

Sinds 2 jaar staan mijn Afrikaanse lelie's in de volle grond. Afgelopen winter mag natuurlijk geen naam hebben maar de vorige stonden ze ook gewoon buiten en hebben vorig jaar ook goed gebloeid. Dit jaar wel veel groen maar ik zie tot nu toe geen knoppen. Ben ik te vroeg? of hebben ze toch meer kou nodig dan ze gehad hebben?

Paula

• boerderij bert

Bij mij staan ze volop in bloei. Al een paar jaar op dezelfde plek.

• margreet

De mijne hebben ook nog geen knoppen en staan in een grote pot, ze hebben alle zon die maar te vangen is op de dag. Vorig jaar hebben ze gebloeid, wij wachten geduldig op knoppen en bloemen.

• Mike

Het bloeiresultaat is sterk afhankelijk van de cultivar die je hebt. Sommige hebben last van beurtjaren, dus het ene jaar wel bloemen en het andere jaar niet. Betrouwbaar rijkbloeiend zijn er maar enkele, waaronder Agapanthus Charlotte. Hier bloeit deze elk jaar heel rijk en bovendien de hele zomer door van mei tot september. Zelf heb ik deze gekruist met een andere sterke en het resultaat mag er zijn: bloeide al het 2e jaar na zaaien en nu, in jaar 4 is het een forse plant met meer bloemstelen dan blad. Wel 30 bloemstelen en nog stevig ook. Moet deze nodig vermenigvuldigen! En bovendien een naam bedenken!

• Carin64

Je moet gewoon geduld hebben, Paula. Al mijn agapanthussen in de volle grond hebben nog geen knop en ze bloeien overigens allemaal ieder jaar. Afgelopen winter was wel zacht, maar wel koud genoeg, hoor. De agapanthus wil niet warmer dan 8 graden. De soorten die in de kas overwinterd hebben staan hier nu vol in knop.

• Paula

Dank jullie wel. Dan wacht ik af. Zit trouwens niks anders op, hihi.

Paula