Welk beestje

• Marie

Beste Mensen,

Elk jaar zitten er een soort vlooien in onze laurierkers. Normaal gesproken zijn ze met 2 of 3 weken weer weg. Dit jaar heeft de plant er veel last van, wordt geel en verliest blad. Weet iemand welk beestje dit is en wat ik er tegen kan doen. Ze zijn klein, zwart en springen als vlooien. Kan dat op een buitenplant? Ik heb met verdunde spiritus gesproeid maar dat help volgens mij niet.

Mvrgr,

Marie

• plantadvies

Laurus nobilis ( Laurierstruik) wordt soms in het late voorjaar en de vroege zomer belaagd door de Trioza alacris, ook wel de lauriervlo genoemd. De poppen van de lauriervlo, die sap uit het blad zuigen, veroorzaken uiteindelijk de lelijke vervormingen aan het blad van de laurier. De omgekrulde bladeren richten weinig schade aan. De laurierstruik gaat er niet door dood. Zijn er niet al te veel bladeren aangetast, dan kun je ze gewoon met de hand afplukken en vervolgens vernietigen. Ook de aangetaste bladeren die op de grond zijn gevallen, moeten opgeruimd worden, om verder infectie te voorkomen. Is een laurierstruik echt behoorlijk aangetast, dan kun je het bestrijdingsmiddel pyrethrum inzetten om de lauriervlo en zijn poppen onder controle te krijgen. Let er wel op dat er minstens 3 weken tussen moet zitten tussen het spuiten en het gebruik van de bladeren om te koken.

Plantadvies

• maria

Ik heb begrepen dat Marie last heeft van beestjes op haar laurierkers (prunus laurocerasus) en niet op lauris nobilis (keukenlaurier) :)

Overigens heb ik geen antwoord op haar vraag.

• Marie

Bedankt voor je bericht.

Ik had er nog nooit van gehoord. De struik heeft er echt veel hinder van, begint kaal te worden.

Grt,

Marie

• Marie

Ik lees net dat dit middel schadelijk is voor Hommels en Bijen. Dat wil ik niet gebruiken. Mocht er nog een ander middel zijn dan hoor ik dat heel graag.

• maria

Maar gaat het nu om een laurierkers of om een keukenlaurier? Het antwoord dat plantadvies geeft is afgestemd op de beestjes op een keukenlaurier. terwijl ik in je bericht meen te lezen dat het om een laurierkers(dus een heel andere plant)gaat. Als het een keukenlaurier is, staat hij mogelijk in een pot en zou je de plant tijdens een behandeling ergens binnen kunnen zetten waar geen hommels of bijen komen

• Carin64

Pyrethrum is alleen gevaarlijk voor hommels en bijen als je het gebruikt op een plant met bloemen die bezocht worden door hommels en bijen. De laurier is al uitgebloeid en de laurierkers misschien ook? Zonder bloemen komen bijen en hommels in ieder geval niet op de plant af en is behandeling geen probleem.