passieplant alle takken hangen slap

• Johanne14

Hallo allemaal,

Al weer heel lang geleden dat ik bij jullie op het forum kwam. Dat kan helaas niet anders, maar gelukkig heb ik nog wel “Johanne's Paradijsje” , zij het (met veel tegenvallers) aangepast en rollator'vriendelijk' gemaakt. Ik heb een vraag over een passieplant. Zie hieronder mijn verhaaltje.

Een vriendin van mij heeft een Passieplant die nog jong is. Hij staat in een heel grote pot, zo groot als een emmer ongeveer. Hij heeft met de afgelopen warmte een flinke dreun gekregen. De bladeren en de bloemen hangen slap. Mijn advies was de takken afknippen tot ongeveer 30 cm boven de grond. Ik heb met dat afknippen geen ervaring, ik wist geen andere optie.

Heeft een van jullie een beter idee. Het is zou zo fijn zijn als ze hem kan redden en er van kan genieten.

Wie weet hier antwoord op?? Alvast namens haar veel dank!

Vriendelijke groet van Johanne

• anneke Im

Krijg hij wel voldoende water ? Ik zou dat eerst proberen voor ik de plant zou snoeien..

Passie plant is niet zo moeilijk maar potten hebben toch wel aandacht nodig dat ze niet uitdrogen want regenwater komt niet altijd op de aarde en zeker niet bij deze plant met zijn grote bladeren .

Anneke

• lutetia

Een jonge plant,van wat voor soort ook.moet je niet gelijk in een heel grote pot zetten;een pot van 15- 20 cm doorsnee voldoet meestal het eerste jaar.

Bovendien denken veel mensen dat de Passiflora heel veel zon nodig heeft;dat is ook lang niet altijd het geval;Gaat het trouwenss om de gewone Passiflora Caerulea of een andere soort?Dat kan nogal een verschil maken bij de behandeling! Luut–eigenaar van 30 Passiflora's.

• Johanne14

Goedemorgen Anneke en Lutetia,

Heel hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik heb ze zojuist doorgestuurd. Nu verplanten in een kleinere pot is dat wat? Krijgt hij misschien opnieuw een dreun. Het is ook wel een grote plant, Redelijk groot gekocht.

In ieder geval nogmaals veel dank, ook namens die vriendin en een fijne dag alle twee.

Hartelijke groet,

Johanne

• maria

Het zou ook verwelkingsziekte(een schimmelinfectie) kunnen zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Verwelkingsziekte

• loes

ja maria, verwelkingsziekte. ik had mezelf op een clematis princess diana getrakteerd. omdat ik die vorig jaar bij margriet (bij het keukenraam) zo mooi zag bloeien. ging als een speer tegen een nieuw klimrekje maar tot mijn grote verbazing hing ze afgelopen weekend als een vaatdoek om de paal. echt balen. en ik had nog wel het idee om c.prince charles aan de andere kant te zetten. die kreeg ik vorig jaar als klein stekje van anneke en moet nu nodig de grond in. mischien dat ze van mijn voornemen op de hoogte was haha. heb haar nu maar helemaal teruggeknipt tot net boven de grond. zou het nog wat worden of mischien weer in een pot en ander plekje geven ?

• plantadvies

Wat je gedaan hebt is goed loes. Het is altijd afwachten wat het gaat worden.

Plantadvies

• loes

bedankt. hoop dat ik snel weer wat groens waarneem.

• Carin64

Princess Diana is toch een texensis-groep-clematis. Die zijn niet vatbaar voor verwelkingsziekte. Clematis verwelkt volgens kenners vaker door te weinig water en beschadiging van de stengel dan door ziekte. Het is de laatste tijd nogal tekeergegaan met buien, dus misschien is de stengel geknikt of beschadigd door slakken.

• loes

ik heb meerdere clematissen die eigenlijk te warm/droog staan en niet mooi blijven. in het voorjaar beginnen ze prachtig maar dan komt de klad erin. Diana had juist een plekje waar de voet koel stond vlakbij een grote hortensia. eenmaal aan het klimmen weer licht zonnig onder de blauwe regen. een aantoonbare beschadiging kon ik niet vinden. gelukkig dus dat verwelkingsziekte niet de oorzaak was. dan heb ik goede moed dat het weer goed komt met deze mooie klimmer.