passieplant alle takken hangen slap

• Johanne14

Hallo allemaal,

Al weer heel lang geleden dat ik bij jullie op het forum kwam. Dat kan helaas niet anders, maar gelukkig heb ik nog wel “Johanne's Paradijsje” , zij het (met veel tegenvallers) aangepast en rollator'vriendelijk' gemaakt. Ik heb een vraag over een passieplant. Zie hieronder mijn verhaaltje.

Een vriendin van mij heeft een Passieplant die nog jong is. Hij staat in een heel grote pot, zo groot als een emmer ongeveer. Hij heeft met de afgelopen warmte een flinke dreun gekregen. De bladeren en de bloemen hangen slap. Mijn advies was de takken afknippen tot ongeveer 30 cm boven de grond. Ik heb met dat afknippen geen ervaring, ik wist geen andere optie.

Heeft een van jullie een beter idee. Het is zou zo fijn zijn als ze hem kan redden en er van kan genieten.

Wie weet hier antwoord op?? Alvast namens haar veel dank!

Vriendelijke groet van Johanne

• anneke Im

Krijg hij wel voldoende water ? Ik zou dat eerst proberen voor ik de plant zou snoeien..

Passie plant is niet zo moeilijk maar potten hebben toch wel aandacht nodig dat ze niet uitdrogen want regenwater komt niet altijd op de aarde en zeker niet bij deze plant met zijn grote bladeren .

Anneke

• lutetia

Een jonge plant,van wat voor soort ook.moet je niet gelijk in een heel grote pot zetten;een pot van 15- 20 cm doorsnee voldoet meestal het eerste jaar.

Bovendien denken veel mensen dat de Passiflora heel veel zon nodig heeft;dat is ook lang niet altijd het geval;Gaat het trouwenss om de gewone Passiflora Caerulea of een andere soort?Dat kan nogal een verschil maken bij de behandeling! Luut–eigenaar van 30 Passiflora's.

• Johanne14

Goedemorgen Anneke en Lutetia,

Heel hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik heb ze zojuist doorgestuurd. Nu verplanten in een kleinere pot is dat wat? Krijgt hij misschien opnieuw een dreun. Het is ook wel een grote plant, Redelijk groot gekocht.