slakken,slakken,slakken!!!!!

• cowi

ik weet niet waar die vieze beesten vandaan komen maar ze zitten overal in m,n tuin,en vreten alles op. Pas geplantte pertunia,s,het kleine soort hiervan met die mooie kleurtjes. Na een paar dagen voor de helft weggevreten door de slakken.Dit is te zien aan de slijmsporen. Ook andere planten moeten het bezuren. Hebben jullie dat ook???

Zo dat lucht een beetje op. Allemaal een mooi weekend en veel plezier gr. cowi de boer

• maria

Het was een warme winter, een warm en vochtig voorjaar. En dan zijn er veel slakken. Er zijn bij mij al een paar hosta's opgevreten ondanks de Escar-Go . Ik vang er wel eens een paar die onder potten zitten en geef ze aan de kippen. Niks vies aan die beesten, in sommige landen worden ze gegeten. Hier profiteren de vogels en de egels er van .

Beste remedie: geen planten aanbieden die ze eten.en als je dat toch niet kunt laten:er in berusten!

• loes

en toch zijn niet alle slakken schadelijk. in Groei en Bloei las ik ooit een artikel over slakken. hierin staat ; soorten, zoals de tuinslak en de heesterslak, die geen levende planten eten. ipv een tere zaailing op te eten, kruipen ze liever tegen een boomstam omhoog om de algen van de schors te schrapen. ook de ruiten van een kas vinden ze heerlijk zolang er maar geen algen op groeien. deze slakken zijn dus nuttig. op verschillende manieren zelfs, want behalve dat ze afval opruimen, dienen ze ook als maaltijd voor dieren die we graag in de tuin zien, zoals egels en lijsters. vooral de tuinslak hoort tot de favoriete voedsel van de zanglijster. om slakken goed te bestrijden moet je dus weten welke slakken planten eten.

In de eerste plaats alle naaktslakken. van de huisjesslakken zijn 2 soorten vraatzuchtig. de eerste is de wijngaardslak, maar die leeft alleen op kalkrijke grond, is zeldzaam en bovendien beschermd. de tweede is de segrijnslak, een verwant van de wijngaardslak. hij is vrij donker, met een vlekkerig patroon in de banen. de huisjes van de andere tuinslakken zijn kleiner. de basiskleur is roomwit, geel of bruinroze. meestal zijn ze versierd met één tot vijf spiraalvormige banden.

stelregel is dus ; huisjesslakken met een ononderbroken, donkere streep doen geen kwaad.

ik heb veel van deze “schadeloze”slakken in de tuin en gooi ze nooit weg.

ik kom wel veel piepkleine naaktslakjes tegen en deze mogen nog een paar dagen in de vuilnisbak vertoefen tot deze geleegd wordt. grote naaktslakken spoel ik door de plee en mogen een etage lager verder leven maw in het riool. zal wel een rare redenatie wezen, maar ik vindt het smerig zo'n beestje te doden. mijn moeder deed vroeger alle slakken in een pot en strooide er dan zout over. grrrrrr

• maria

Inderdaad zijn de naaktslakken de boosdoeners. En mijn kippen lusten ze rauw.. Maar i.v.m. de roofvogels mogen die niet loslopen, dus moet ik ze zelf opzoeken :D

• Carin64

Naaktslakken doen inderdaad meer schade dan de gestreepte huisjesslakken, maar de segrijnslak overtreft alles. Die kun je op een vochtige avond gewoon horen knagen! Evht, je kunt gewoon op het geluid afgaan. Ik leg ze op de stoep en trap ze gewoon dood, niks vies aan. De bruine naaktslakken haal ik eigenlijk alleen van een plant af als er veel tegelijk op een plant zitten. Alle schade hier aan de hosta's komt echt alleen op rekening van de segrijnslak.

• margreet

Cowi…. hier wordt alles ook opgegeten door de slakken, tenminste .. als ik het in de tuin zet. Een aantal lievelingsgerechten van die beesten heb ik op een tuintafel staan met bakjes bier er om heen. Zo ook in de tuin. Het is wel zuur dat alles waar je zo goed voor zorgde zo in 1 avond/nacht opgevreten wordt!

Ik maak me er maar niet meer druk om, maar ik denk dat ik volgend jaar wel wat plantjes koop ipv zo veel te zaaien wat opgegeten wordt.

• Miepje

Om te proberen… als je durft!

Mmmmm slakken

• margreet

Nee… dank je Miepje. Een keer willen proberen en kokhalzend het hapje weer teruggedaan….. Niets voor mij dus…. (maar is al wel een tijd geleden, misschien nu wat meer gewend.. :) )

• plantadvies

Als je ze dan toch opraapt zet ze dan elders uit waar jij geen last van hebt. Op de stoep heb je als het niet regent lelijke opgedroogde plekken, die het aanzien van je huis ook niet waard is.

Plantadvies

• Carin64

Die vlekken vallen best mee. Als ze ingedroogd zijn blijft er niet veel van over. Natuurlijk neem ik ergens een stukje bestrating dat niet opvalt en niet het trottoir of zo. Dat hebben we hier in het buitengebied ook helemaal niet. Bovendien, als ik slakken zoek is dat meestal rond een uur of twaalf 's avonds. Dan ga ik echt niet meer de fiets pakken om ze weg te brengen… Want 100 meter verder is nog niet genoeg voor die krengen.. Dan zijn ze de volgende ochtend al weer terug.