bolhortensia

• maria

Ik heb sinds een paar jaar meerdere doorbloeiende hortensia's in grote potten rond het huis staan .Ik ben daar heel tevreden over: ze zijn winterhard moeten na de winter even afgeknipt worden en staan nu al weer in bloei. Ideale stoffering rond het huis!

Iemand had dat kennelijk gezien of gehoord en wilde voor mij een bloemetje meebrengen:Ik kreeg een prachtige bolhortensia, wel niet een soort die ik zelf zou aanschaffen, maar goed bedoeld .Hij zit in een veel te nauwe pot met zo'n kluwen van wortels Je kent dat wel, komt van zo'n massakweker .Ze zijn m.i. bedoeld als een bosje bloemen om een paar weken op een terras te staan en dan weggegooid te worden omdat ze verhongeren of verdorsten.:D

Nu heb ik in het verleden wel eens geprobeerd zo'n plant van de dood te redden door de wortels wat los te “kraken” en hem direct over te potten of in de volle grond te zetten. Maar die planten hebben dat niet overleefd.

Heeft iemand van jullie daar een positievere ervaring mee?.

• Carin64

Ik doe het zelf nooit en volgens mij zijn er voor- en tegenstanders hiervan. Zelfs de voorstanders van wortelbeschadiging bij verplanten beschadigen de wortels maar oppervlakkig en halen ze dus niet helemaal los of zo. Ik zou zelf proberen de kluit te verpotten in een maar weinig grotere pot en over 6 weken of zo nog eens. Misschien stimuleert dat de wortels toch naar buiten te gaan.

• loes

lastig hoor als die wortels al zo samengeperst zijn. over het algemeen wordt het niet echt meer wat met zo'n plant.

toevallig had monty (bbc) er een paar weken terug een praatje over. zelfs eenjarige zaailingen waarvan de wortels in het potje rondjes maken, hebben al een achterstand, komt vaak niet meer goed. hij propageerde om alles gewoon in grote bakken te zaaien en dan de grond met plantjes in stukken te “steken”. hij had daar een speciale steker voor. zo krijg je een heel ander wortelgestel en gaat het direct als een speer verder in de grond. ik ga het volgend jaar ook maar zo proberen. ik vond het er logisch uitzien. ik schroom zelf niet om een gekochte plant die eigenlijk al een te vast wortelgestel heeft, flink uit elkaar te trekken, maar niet alle planten houden van gerommel aan wortels.

maria, geniet maar van de bolhortensia zolang als hij mooi blijft.

ik was afgelopen zaterdag met anneke in noordwijk op de markt onder de linden. daar was een kweker met een enorme hoeveelheid verschillende hortensias. als je ze dan zo in rijen naast elkaar ziet staan, zie je heel goed hoe verschillend ze allemaal zijn en kan je een keuze maken. niet dat we iets gekocht hebben, maar het was wel genieten.

• Miepje

Hoi Maria

Mijn moeder hield ze volgens mij allemaal over in de tuin.

Gewoon in de pot laten totdat ie helemaal uitgebloeid is en daarna zo in de volle grond..

Je kunt t allicht proberen toch?

• kuuk

Heb 24 jaar geleden bij het betrekken van ons nieuwe huis een hortensia gekregen en heb hem - toen ie was uitgebloeid - in de toen nog kale tuin gezet. Op een paar jaar na staat ie nog echt te pronken elk jaar met z'n vele bloemen.

Heb toen vast niets losgehaald want het enige wat ik wist van tuinieren was dat je een gat moest graven om iets te planten :D.

• margreet

Zo deed ik het ook…gat graven…water erin… plant erin…. gat weer dicht en nogmaals water erbij! Is altijd goed gegaan met allerlei planten!

• plantadvies

Ik weet niet of de pot van waarde heeft, maar je zou er voorzichtig op kunnen tikken langs de kant zodat deze breekt. Voorzichtig alles verwijderen en niets aan de kluit doen. In een grote emmer of teil doen met water en een poos zo laten staan. Daarna in de tuin ingraven. Dit wil meestal wel lukken.

Plantadvies

• maria

Allemaal bedankt voor de antwoorden. Maar al deze methodes heb ik in het verleden al wel eens geprobeerd met dit soort beknelde wortels. En meestal werd het niks. Twee jaar geleden nog is me een dergelijke hortensia dood gegaan, het is alsof de wortels niet meer kunnen uitgroeien als ze zo bekneld gezeten hebben .En in de volle grond planten doe ik niet. Ik vind bolhortensia's toch niet zo mooi en hij past absoluut niet in mijn tuin. Een plant in een pot kun je nog eens verplaatsen als je het al te bar vindt!. Ik zal hem dus maar gewoon dompelen en overpotten in een veel grotere pot en dan het beste er van hopen.

• cdjpronk

Jaren geleden heb ik van kennissen een aantal hortensia`s gekregen. Toen ze uitgebloeid waren heb ik ze gewoon bij elkaar in èèn grote pot geplant Ze gingen goed aan de groei en bloei met zure grond.

Maar ja de pot werd op een gegeven ogenblik te klein. Toen heb ik de stoute schoenen aan getrokken om de wortels aan de buitenkant weg te snijden met een scherp mes, wel tot 10 cm van de rand, en zo diep mogelijk. Daarna weer opgevuld met zure grond. En ze werden groter en groter, dat heb ik zo jaren gedaan tot mijn verbazing hoor.

Kees.(tu)