stratenmaker is geweest

• anja

De stratenmaker is geweest en heeft de border in de achtertuin vergroot en er een stuk border er bij gemaakt.

In de voortuin heeft hij niets gedaan.

wat ik in mijn hoofd had leek net of er een graf in de tuin lag en dat was toch niet de bedoeling.

Maar de fruitboompjes kunnen in de grond gezet worden in de achtertuin.

De zure kers heeft dit jaar toch een aardige oost gegeven.

• anneke Im

Maak eens een foto Anja van de borders ? ja als je even verder ben dan gaat er ieder jaar een paar stenen uit!! Planten zijn leuk en mooi die je ziet.hahaha

Je moet ze toch ergens kwijt.

Anneke

• loes

bij mij is in de loop der jaren ook de bestrating aan de planten aangepast en niet omgekeerd. borders zijn bij mij met speelse rondingen. moet wel eens iets hersteld worden, maar ach als je zo geniet van iedere plant dan hoort af en toe een beetje werken met steentjes en tegels er ook bij. anja, geniet weer van je nieuwe stukje aarde.

anneke en piet waren gisteren even hier en ik hoorde piet al zeggen ; “moet er zeker weer een tegel uit”. haha.

nee, het waren 2 planten die in potten blijven en dan een armeluisorchidee die overal tussen kan en niet snel woekerd

fijn weekend allen en nu duimen dat het nog eens echt zomer wordt want dit is knudde.

• martine

ach, heb toch heel regelmatig in de tuin gewerkt: was wel blij dat het niet heel warm was: nu wachten op visite, gaan we uitstapjes mee maken; ook gezellig!! En bij mij is destijds in de achter tuin het grasveld steeds kleiner geworden: nu nog maar een heel klein stukje!

• martine

Anneke, de francoa's die ik vorig jaar van je kreeg staan prachtig te bloeien! Als het wat beter weer wordt en ik iets meer tijd heb ga ik een foto plaatsen!

• loes

hoi martine. hier bloeien ook alle francoa's. als ik nog denk aan die miniscule groene sprietjes die we vorig jaar van anneke kregen. heeft lang geduurd maar het resultaat is geweldig. de jonge planten hebben de hele winter buiten gestaan, dus anneke en ik vroegen ons af of de volwassen planten ook de winter kunnen doorstaan.

wat het weer betreft - ik heb ook bezoek, maar zou ze graag NL in de zon willen tonen. dan ziet alles er toch wel gezelliger uit en kunnen we s'avonds ook nog heerlijk buiten nagenieten. gisteravond was ik in staat om de verwarming aan te doen en zojuist viel er ook al weer een pittig buitje. zullen we duimen voor snachts een buitje van een uur en overdag 23 graden B) ?

• anneke Im

Ik heb het zien staan bij de Hessenhof (kijk eens bij de Hessenhof site) en de beschrijving staat er bij.

Zie onderaan staat de beschrijving van de Hessenhof

tuingoed Foltz in Groningen schrijft dat ze redelijk winterhard zijn.maar je kan ze ook in potten binnen overhouden of goed afdekken is hun raad

Eigenlijk zijn deze Chileense planten niet goed winterhard, maar omdat ze zo snel groeien zeker het proberen waard. In goede vruchtbare grond komen ze gemakkelijk het eerste jaar in bloei. Dek ze desnoods af in een strenge winter of win wat zaad. Het zijn Saxifragaceae waartoe ook bijv. Heuchera behoort. En daar lijken ze best wel iets op. Het blad is groter en hariger en ook de bloempluimen bevatten grotere, vaak gespikkelde bloemetjes.

Ze bloeien hier mooi en ik laat ze wel in de volle grond staan en dek ze af en ik vang zaad op. als het toch mis gaat heb ik dat .Vind het een mooi plant .Martine en Paula ik heb zaad op gevangen van de morgenster voor jullie

Anneke .

• loes

ik zal hem ook gewoon laten staan. snelgroeiend en makkelijk al het eerste jaar in bloei ? kan me haast niet voorstellen dat hij in 1 jaar al kan bloeien. jij gaf ons vorig jaar mei de zaailingen en tot de afgelopen winter waren het nog maar kleine planten. pas sinds een maand of 3 en in de volle grond , zijn ze gaan groeien en nu, bloeien. de bloemetjes blijven hier niet lang mooi, maar er zitten nog veel nieuwe bloeisprieten aan dus hoop dat ze lang doorgaan met nieuwe bloemetjes maken.

• martine

Lijkt me prima voorstel, heb het doorgegeven aan de weergoden! (tu)

• martine

Leuk Anneke! De Francoa heeft hier de winter ook doorgebracht in de volle grond, maar ja, een echte winter hebben we ook niet gehad!