Gerbera zaaien

• Paula

Voor mijn verjaardag had ik van mijn broer een zakje zaad van een mini Gerbera gekregen. Maar wat ik ook probeer (warmte, licht, donker) het zaad kiemt niet. Is er iets speciaals dat Gerbera zaad nodig heeft? Wie heeft hier ervaring mee? Ik zou het zo leuk vinden als ik op mijn volgende verjaardag kan zeggen: “kijk het resultaat van jouw zaadjes”"

Paula

• loes

Paula, zelf heb ik het nooit geprobeerd. het is de favourite plant/bloem van mijn zus en weet dat zij het al heel vaak geprobeerd heeft. zelfs aan een kennis die in de kwekerij van een grote botanische tuin werkt, gevraagd. nooit gelukt. ik heb zelf nu eens gegoogled en lees dat het een zaadje met een soort “veertje”is. het liefst een “lichte”zaaigrond (dus met perliet/vermiculiet) en het veertje boven de grond. op een zonnige, warme plaats zetten en dan kan het nog wel 20 dagen duren. het verhaal gaat verder, maar ik denk dat het belangrijkst is dat je de zaadjes tot ontkieming krijgt.

ik heb ook diverse planten waarvan ik steeds maar weer zaad blijf kopen, maar er zijn zeker wel foefjes die wij niet kennen of gewoon niet de juiste temp/licht omstandigheden kunnen creeeren.

succes ermee. ik hoop dat er redelijk wat zaadjes in het zakje zaten en je door blijft experimenteren.

• margreet

Misschien lukt het tussen twee vochtige keukenrolpapiertjes of toiletpapiertjes….. daar lukken bij mij meer dingen mee. Heb geen ervaring met dit zaad hoor, dus wens je succes!

• Paula

Dan zal dit de zoveelste miskoop zijn. Helaas, dit keer door mijn broer. Ik ben bang dat het zaad gewoon te oud is. Sommige zaden verliezen heel snel hun kiemkracht. Het lijkt er op dat dit er een van is want ik heb alles gedaan wat ik kon. In het licht, in het donker, steeds met bodemwarmte, lichte grond, zware grond, géén grond, zoals Margreet het vaker doet. Gelukkig ben ik zo iemand die telkens maar 3 of 4 zaadjes tegelijk in de grond stopt. Maar eens houd het op. Hier dus!!!

Dank voor jullie antwoorden.

Paula

• anneke Im

en ik heb nog wel verse zaadjes op gevangen voor jou !!

mij ishet ook gelukt ,dus bij jou .ook >

Stuur de beschrijvnig erbij goed Paula . want het is twee jarig voor dat ze bloeien .fijne zondag Anneke

• boerderij bert

Ik heb het ook diverse malen geprobeerd en op verschillende manieren.

Helaas nooit wat geworden. Is het geheim van de kweker denk ik.

• margreet

Ha Paula… helemaal herkenbaar jou reactie! Ik heb dit met het zaaien van stevia gehad…. ben er helemaal klaar mee, nooit gelukt dus.