welke (wilde) plant is dit ?

• loes

op het boerenerf van een vriendin. vond ik dit mooie bloemetje. de border was behoorlijk geruineerd door de rietdekkers, maar tussen het puin kon ik toch nog wat bruikbaars vinden om fotos van te maken. zij wist me alleen te vertellen dat ze er af en toe een zak wildebloemenzaad uitstrooid. nu, een week later is het zaad gedroogd en zou ik graag weten om welke plant dit gaat en of hij het in een siertuin ook zou “doen”.

• martine

Hoi Loes, het zou vlg mij een bolderik kunnen zijn, maar ik ben geen expert, dus mijn mening graag voor een betere!

• maria

Inderdaad, bolderik.

• margreet

wat een leukerd!

• loes

yes. dat is m. bedankt. ik lees zo snel even dat het er eentje van de anjer familie is. op de nederlandse rode lijst staat, zeer zeldzaam is en zeer sterk afgenomen is. komt van nature voor in twente en het limburgs rivierenlandschap. zoals ik schreef, van de border was niet veel meer over, maar dit prachtige plantje deed daar nog zo zijn best om het hoofd boven het maaiveld te houden dat ik hem gewoon niet over t hoofd kon zien. prachtige kleur en ga zeker wat met het zaad doen. ook al zo bijzonder. zijn gewoon een soort kegeltjes en je moet echt even peuteren om ze los te maken, maar mischien springen ze in het wild ook wel weg als het juiste moment van rijpheid bereikt is.