litchi tomaat

• loes

een paar weken terug liet ik een foto zien van de litchi tomatenplant. inmiddels is het een enorme struik geworden en zijn er al heel wat tomaatjes in de maak. ik houd hem in een niet al te grote pot maar geef 2x pw tomatenmest en dat gaat goed. de stekels op/onder het blad en het schutblad rond de tomaat, zijn gemeen, maar ik hoef ze niet aan te raken. ben toch zo benieuwd hoe deze tomaten smaken.

de tomates de colgar (mike schreef over de penjar en dit is hetzelfde alleen uit een ander dorp) doen het goed. eerste vruchtjes zijn een feit. ook afwachten geblazen. gaat als een speer omhoog. heb maar eens geinvesteerd in van die tomaten steunen. zijn voor andere planten ook ideaal

• martine

Leuk Loes, ziet er goed uit op de foto, ik heb ook een tomatenplant staan, had geen idee wat het was, had zaad ooit gekregen zonder vermelding wat voor soort, maar lijkt nu een flinke grote tomaat op te gaan leveren!

• loes

heerlijk als de “bloemetjes en bijtjes” hun werk doen en je daar zo'n grote tomaat ziet groeien. die zware exemplaren moeten wel goed gesteund anders krijg je de vreemdste model planten. ik verwacht van die spaanse tomaten ook flinke zware trossen dus ga deze goed in de gaten houden. de hoofdstengel ziet er wel goed stevig uit. de bedoeling van dit soort is dat je ze uiteindelijk onrijp per tros afknipt en ergens ophangt (hoeft niet licht) en dan rijpen ze gewoon verder. ik verwonder me altijd aan het feit dat iemand dat ooit bedacht heeft, eigenlijk zou je gewoon een hele rij van deze planten moeten hebben met een voorraad voor de hele winter, maar ik moet het doen met een plant hier en daar tussen de sierplanten. vreemd genoeg gaan de planten in potten veél sneller dan in de volle grond. vorig jaar had monty (bbc) een testje met verschillende methode, maar uiteindelijk was er geen absolute winnaar. ik geef wel regematig tomatenmest en dat zal in een pot beter effect hebben

• margreet

Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen…. we horen het over een tijdje vast!