ik heb een plant gekocht en weet de naam niet. ik denk in de richting van de verbena. het blad is zeer dik, hard en ruw. de plant met bloemstengels is ongeveer 35 cm hoog.
wie o wie ?
deze plant even op gezocht en bij de Hessenhof gaven ze deze beschrijving erbij .
hij is wat kleiner dan zijn grote broer
Sinds z'n grotere broer V. bonariensis, die ook niet winterhard is, zo massaal gebruikt wordt, vinden we het tijd om deze kleinere, zeker zo bruikbare soort aan te bieden. Een super voorgrond plant met nette gekartelde blaadjes waar vanaf de nazomer vrij ronde hoofdjes van violetblauwe bloemen komen. De wortels zijn knolvormend en met een laag blad als afdekking overleven ze de meeste winters.
Loes dus een tip om hem over te houden in je warme hokje te zetten
weer bij de plantenhal???
ja, dat is 'm. zat in een al veel te kleine pot en heb hem overgezet in een grotere pot totdat ik weer wat eenjarig spul opgeruimd heb. de wortels waren dikke vlezige uitlopers alsof hij alle kanten uit zou kruipen wanneer hij in de volle grond staat. dat doet de bonariensis ook. hoe dan ook - ik heb nu al plezier van die mooie bloemen.
nee, anneke. tijdens mijn uitje naar gelderland, moesten we even mee met de gastvrouw die een lading witbloeiende planten had besteld voor haar boerenerf en verjaardagsfeest. bij die kweker was het eea moois te koop en deze leek me wel wat. qua hoogte inderdaad goed voor een beetje vóór in de border.
De verbena bonariensis is niet betrouwbaar winterhard, maar raak je nooit kwijt. In een zachtere winter overleven de planten het, ook hier op kleigrond, wel. Maar ook als ze ‘s winters bevriezen, komen er in het voorjaar massa’s zaailingen op. Deze verbena rigida kun je ook eenvoudig zaaien, dus ik denk dat je het risico zou kunnen lopen en ze in de grond laten, als je zaad opvangt. Het zijn zeker leuke planten voor een plek vooraan in de border en ze bloeien ook lang, maar persoonlijk mis ik toch het bijzondere karakter van de bonariensis bij deze plant.
daar heb je gelijk in carin. de bonariensis met die enorme stengels, is bijzonder. van de 2m lange exemplaren verdwijnen de bloemen tussen de akebia in de pergola, maar ertussenuit peuteren is lastig. planten weten zelf het best wat ze willen. ik heb gelijk maar even het bloemetje van de rigide bestudeerd en lijkt me wel een priegelwerk. het bloemknopje maakt steeds nieuwe bloemetjes en dan vormt het zaad zich al onderin. mischien dat het wat duidelijker wordt als het zaad rijp is, of is het heel fijn zaad ?
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?