regen en slakken

• lutetia

Wat een weldaad voor de tuin,al die regen vandaag;ik zat lekker droog onder de zonwering;vanaf 15.30 begonnen naaktslakken tevoorschijn te komen,met name halfwas grote oranje naaktslakken,Tussen half vier en negen uur heb ik er 70 weggevangen en lekker laten hemelen in een pilsje.Als het weer zo gaat regenen,ga ik de achtertuin en de composthoop inspecteren;die ik nu wegving was rond het terras,een 6 vierkante meter!Luut

• boerderij bert

Ja, bij ons was het ook raak. Maar zoveel hadden wij er niet gelukkig.

Wat een vieze dingen die naaktslakken. Bah.

• maria

Ik geef ze aan de kippen, die zijn er dol op .Maar “vies” vind ik ze niet

• loes

ja, regen en warmte - je hoort alles groeien. inclusief de slakken. kan niet zeggen dat ik er abnormaal veel zie, maar ze eten flink door. ik had afgelopen najaar een bijzonder mooie hosta gekocht, maar daar is nog geen enkel blad van heel gebleven, uit pure wanhoop heb ik er gisteren een handje slakkenkorrels bij gegooid. ik wil dit niet want andere beestjes eten ook weer de vergiftigde slakken, maar het is een plaats waar eigenlijk geen egeltje oid bij kan. helaas vanmorgen geen dode slakken ontdekt.

grts en houdt het koel. eindelijk dan toch zomer.

• Hinke

Ach bij mij komen de slakken gewoon de kamer en/of keuken in, stukje keukenpapier en ze zijn weg, ik hoef er de tuin niet voor in om ze te vangen:D Maar het is inderdaad zonde van een mooie Hosta, ik heb jaren mijn mooie Hosta's in potten gehouden en dat ging vrij goed maar ja, te veel werk dus ze staan nu in de tuin. Sommige zijn erg aangevreten en één die kan er vrij goed tegen die heeft wat gaatjes.

• margreet

Hier zijn ze ook met heel velen!!!Ze hebben al heel veel sla en heel veel andere zaaisels opgevreten! Hier gaan ze ook in bier….

• loes

ik had een paar jaar geleden ook iedere nacht van die gestreepte naaktslakken in huis. op meubels en muren zaten de slijmsporen. ze kwamen tegen zonsondergang met hele families uit de ventilatieroosters vanuit de kruipruimte en op de eoa manier dan ook binnen. op het etensbakje van de poes, zat het ook. dat bracht me op een idee. ik zette zo'n muizenval waar de muizen zo in kunnen lopen (die doorschijnende plastic gevallen) gevuld met wat kattenbrokjes. en ja hoor, de volgende morgen een lange gestreepte naaktslak. maar deze soort schijnt ook van de opruimgarde te zijn, dus niet schadelijk voor gezonde planten. ik denk dan van wat moeten die beestjes hier in huis ? zo vindt ik ze ook vaak op een hartstikke warme, droge buitenmuur.

• lutetia

Gisteren zei ik dat ik ook de achtertuin aan ging paken,maar bij nader inzien vond ik dat geen goed idee;er moeten genoeg slakken en slakjes zijn voor padden,vogels en egels;alleen van de eerste 7 vierkante meter moeten ze afblijven,want daar staan veel kuipplanten.Na de broeikas en de smalle border mogen ze de rest van de tuin houden;vandaag heb ik ook weer 14 naaktslakken uit het eerste gedeelte gehaald;dat stuk zal nu wel redelijke schoon zijn. Luut