tomaatjes Maria foto

• Hinke

Dinsdagavond weer thuis gekomen van ruim een week vakantie. Mijn zus heeft al veel tomaatjes geplukt en vindt ze heerlijk. Kort voor de vakantie had ik al wat geproefd maar het is heel raar, ik vind het altijd moeilijk te bepalen of iets nu zuur is of zoet als het zo'n beetje op de grens zit:) Mijn zus zei wel dat ze echt goed rijp moeten zijn en dat ze dan heel erg lekker zijn. Vanmorgen heeft ze alle rijpen geplukt toen ik even weg was….hihihi mag ook wel, ze heeft er tenslotte de hele week weer opgepast maar daardoor heb ik nog niet weer kunnen proeven. Zal morgen of zaterdag vast wel lukken, moet ik mijn zus wel even voor zijn!!:D

• maria

Als ik ze koop bij de groenteman, zijn alle tomaatjes aan een tros echt helemaal donkerrood. Die tomaat links boven is dus zo te zien, nog niet helemaal rijp, die rechts boven begint te rijpen en de rest is nog helemaal onrijp.

Hoe die kwekers het doen om de hele trosjes tegelijk rijp te laten worden, weet ik niet. Maar het zal wel zo zijn als met alle tomaten: onrijp geplukt wordt nooit zoet, ondanks alle verhalen van in een plastic zak stoppen met een banaan, in de zon in de vensterbank leggen enz. Dat is het euvel van alle fruit tegenwoordig, het wordt vanwege de houdbaarheid onrijp geplukt, daarna gekoeld bewaard en kunstmatig tot rijpheid gebracht, en bereikt nooit de goede smaak. Ik heb hier nog nooit een perzik of tomaat gegeten die zo smakelijk was als de pas afgevallen perziken of rijpe tomaten in Zuid-Frankrijk

.En, och, er leven nu al twee generaties die vanwege de prijs half zure, smakeloze tomaten eten en niet beter weet…..

• loes

da's een flinke oogst Hnke. denk dat je daar nog een lange tijd van kan genieten. m.i. goede zaak dat ze niet allemaal tegelijk rijp zijn :)

• Hinke

Maria, mijn zus zei ook al, ze moeten bijna van de tros afvallen dan zijn ze goed, deze moeten dus inderdaad nog even wachten. En zeker Loes, wel prettig dat ze niet allemaal tegelijk rijp zijn, dan beland het meeste in de vriezer. gebruik ik 's winters ook wel maar toch veel minder dan vers.

Wat me wel opvalt is dat de planten ontzettend veel nieuwe scheuten (dieven) steeds maken, ik haal dus ook steeds weer heel veel weg.

Hinke ww

• boerderij bert

Ze staan er puur gezond bij. Ik heb momenteel wat ziekte erin.

• Hinke

Dat is vervelend Bert. Ik heb wel één hoekje waar de slakken zich te goed hebben gedaan aan het blad (maakt niet uit) en een enkel tomaatje maar verder gaat het goed. Vandaag weer bijna een pond geplukt, een paar zo gesnoept en een deel in het avondeten gebruikt. De rest morgen op brood.

Hinke ww