bollentijd

• loes

ze zijn er weer - de bollen die binnenkort de grond in moeten. ik wil geen tulpen of narcis bollen meer omdat ik in mijn kleine ruimte te lang met die uitgebloeide groene planten zit. toch vindt ik het een bijzondere ervaring om iets uit een bolletje te zien verschijnen. bij de lidl stond ik dus met een zakje bolletjes van de fritillaria uva-vulpis. ik heb al jaren niet meer iets van deze familie gehad, maar vond alleen het plaatje van de donkere buitenkant met de gele binnenkant al bijzonder. ze blijven laag en bloeien vroeg. iemand anders ze al in de tuin staan ? zijn ze echt zo mooi ?

• maria

Ik heb ze nooit geprobeerd want dat kleine spul en dan nog heel donker, zie je bijna niet En het loof van narcissen stoort me niet. Maar het plaatje is wel mooi!

http://www.pcnijssen.nl/nl/home/703-Fritillaria-uvavulpis6.html

• anneke Im

Dit is toevallig ben gisteren nog bij Peter Nijssen geweest .Moest een cadeau bon halen bij hun, voor de verjaardag van mijn zusje en heb ik ook wat bollen weer mee genomen . alliniums- tulpen –narcissen- ook fritilarria,s 3 soorten .

Dit is een hele fijn tuincentrum goede kwaliteit bollen en een leuke goede verzorgende verkoop aan de klanten

loes hebben wij de zelfde gedachte gehad ?

de kievits eitjes heb ik al jaren in de tuin en ook de botanische tulpje en de anemonen

de tulpen en narcissen doe ik speciale bollenmandjes die haal je er weer uit als de bloei voorbij is en zet ik ze op een plekje in de tuin waar het loof kan afsterven achter de vaste planten .

Anneke

• loes

nou, ook toevallig. anneke, de grond zit al zo vol met allerlei bolletjes dat ik geen schepje in de aarde kan zetten zonder om een bol door midden te steken. in mandjes, ja ooit wel gedaan maar dan moet het toch wel weer een plekje hebben om af te sterven. dit jaar stonden er heel veel sprieten van bolletjes. was van plan die er uit te halen, maar kwam niet zover. heb de tulpenbollen van vorig jaar weggedaan en deze bolletjes moeten toch een beetje aan de voorkant dus dan red ik het wel om ze een plekje te geven. ja, ik ben ook wel eens bij die peter nijssen geweest, nu jullie de naam noemen.

maria, ja het is een beetje bijzondere kleur, maar zo in het voorjaar heb ik veel geel en aarsachtige soorten in de bloei. later ben ik meer van roze, blauw, lila enz. dus deze kleine bloemetjes probeer ik maar eens.

• kuuk

Ik haalde de bollen er na de bloei altijd uit en liet ze aan het loof drogen. Nu niet meer maar nu leg ik een knoopje in 't loof. Succes met de bolletjes.

• Carin64

Als je bollen meteen na de bloei eruit haalt, dan zul je alleen met heel veel geluk het volgend jaar nog bloemen krijgen, want de bollen moeten minstens acht weken na de bloei nog ongestoord kunnen groeien met het blad volledig intact. Het blad in een knoop leggen is daarom ook geen aanrader, want feitelijk wordt zo een groot deel van het bladgroen onbruikbaar. Ik heb die uva ulpis wel eens gehad,maar vond ze niet spectaculair. Ze waren overigens vrij klein, dus dit soort bollen kun je ook goed kweken in een aardewerk potje of schaaltje. Leuk voor op de tuintafel in het voorjaar. Ik kweek altijd bollen in pot speciaal om in het voorjaar arrangementen op tafel te kunnen maken met primula's en helleborus.

• loes

ja carin, ik vindt het ook een heel gedoe met die grote tulpenbollen. vooral de soorten die wat later bloeien. zoals jij het schreef, is zoals ik het ook ken. na de bloei nog weken laten zitten tot loof afgestorven is. wat er is blijven zitten, mag het van t voorjaar weer proberen. ik zit ook nog met al dat groen en de bollen van de blauwe klokjes. die bollen zitten inmiddels zo diep dat ik er met een spa/vork niet eens meer bij kan en ze doen het steeds meer uitbundig. (weer zoiets waar je nooit meer vanaf komt). meestal trek ik gewoon de hele groene pluk weg voordat de bloemen er aan komen. denk dat ik inderdaad maar eens ga denken aan bollen in bakken/potten. wel zo makkelijk. alleen uitzoeken wat zo'n beetje tegelijkertijd bloeit. kan je steeds weer op een leuke plaats neerzetten naarmate ze tevoorschijn komen. f.uva mag laten zien wat hij is. ik kwam trouwens nog een soortgelijk familielid tegen - de f. michaeli….. ook een mooie

grts en een fijn weekend vanuit rotterdam, waar zojuist weer een enorme plens regen is gevallen. het werd helemaal donker in huis.

• cdjpronk

Heb een groot balkon maar geen ruimte om al het loof te laten afsterven, dus ik plant de bollen in het najaar en in Mei gooi ik ze weg ( ze staan in bakken ) en neem dan weer voorjaars bloeiers.Ook mijn vrouw vind het loof lelijk die heeft liever weer nieuwe planten in het voorjaar en de zomer.

Kees.;)

• loes

kees, kan me voorstellen dat je ze weggooit. wat moet je met die lelijke groene sprieten en dan ook nog bewaren tot het najaar. ik heb ook maar een kleine stadstuin dus altijd kiezen wat wel en wat niet. mijn grote passie zijn de iets meer exotische planten, maar dat is moeilijk als je geen goed verwarmde kas hebt.

• cdjpronk

Ja ik heb helemaal geen verwarmde kas op mijn balkon, er is gewoon geen plaats voor. Heb de bollen in een grijs verleden uit de bakken gehaald en in een emmer met aarde bewaard. Maar dat was geen succes. Bloeiden nauwelijks na terug planten in nieuwe aarde. Dus koop ik in September bij Firma Boers in Maassluis gewoon weer nieuwe.

Kees.(:D