blauwe brugmansia (Iochroma australis

• dinie60

ik ben op zoek naar een stek van de blauwe brugmansia wie weet waar ik die kan kopen . groeten DINIE

• loes

dinie, bij mike staat een enorm exemplaar. in een grote pot wordt het een kleine boom. van hem kreeg ik 2 jaar geleden een jonge plant. dat is inmiddels een flinke moederplant geworden waarvan ik vorig jaar 3 stekken nam. je moet hem toch snoeien en in model houden. 2 staan er al weer flink te groeien en de derde heb ik aan anneke gegeven. het is momenteel piet zijn lievelingsplant.

het is mij een paar weken terug niet opgevallen dat mike er jonkies van had staan, maar mischien heeft hij die wel. anders is hij te koop bij morning glory, maar die gaan pas weer open in april. ik was daar vlak voor de sluiting (ze zijn maar een paar zomermaanden per jaar open) en op de parkeerplaats in de volle grond stond een enorme struik te pronken. helemaal niet bechut.

ik was van plan om vandaag mijn moederplant te snoeien en daar weer een paar stekken van te maken, dus mocht het je niet lukken, kunnen wij mischien iets regelen. geen idee welk deel van NL je woont, maar wij komen ook nog wel eens elders, dus wie weet kan ik hem leveren.

het is een leuke plant. alleen vindt ik dat hij hier wel eens plakkerig wordt en dan zet ik hem weer een poosje in wind en regen. houdt dus niet van een te warm, vochtig plekje in de zomer. het blad voelt een beetje fluweelachtig aan.

• dinie60

Hallo LOES ,ik woon in limburg en ik zou heel graag stekken willen hebben maar als het stukken van de stengel zijn dan gaat het mij denk ik ook wel lukken,ik heb een dubbele witte, dubbel oranje ,en driedubbel wit. En verder ook enkele maar die zijn zo gewoonals je ze zou willen sturen zeg maar wat het kost dan maak ik het geld eerst over,hebben jullie nog bijzondere kleuren voor mij laat het dan even weten.groeten Dinie

• de Haan

Daar heb ik ook wel belangstelling voor.

Loes, ik weet niet waar je woont, maar ik woon in Elburg.

Kunnen we wat regelen?

• loes

voor de zekerheid plaats ik toch even een foto van de i. australis want je schrijft dat je de enkele bloemen gewoontjes vindt. dit is in vergelijking met de brugmansia bloemen natuurlijk helemaal niets maar omdat er heeel veel van die blauwe bloemetjes aankomen is het wel heel bijzonder. van de australis is er ook een witte variant en ik meen nog een fuchsia kleurige. er zijn dan ook andere kleuren maar dan krijgt het weer een andere naam. ik hoop dus dat dit de plant is die je bedoelt.

dinie ik kan je een verse stek sturen. ik heb gisteren 3 stekjes genomen en met stekgel behandeld. je mag het dus zelf proberen en mocht het niet lukken dan zou je kunnen wachten tot mijn plantjes wortels schieten. planten verzenden is niet mijn dagelijkse werk dus verzin ik wel wat om het heelhuids bij je te krijgen. laat maar weten wat je wilt en stuur me dan een prive mail met je adres.

de Haan, ik woon in Rotterdam, dus niet in de buurt, maar jouw kant uit kom ik wel eens. ik zal de stekken gewoon hun gang laten gaan en dan komt het goed. stuur me maar een prive mailtje dat ik je email adres heb - voor in geval dit prikbord ter ziele gaat. ik lees weer onheilstijdingen op andere prikborden dus je weet maar nooit.

nou, fotos plaatsen lukt nu ook al niet meer. maar als ik jullie email adres heb, kan ik de foto via de mail laten zien.

• dinie60

HALLO LOES

mijn email is de.bosrand@diniek.dds.nl ik ben benieuwd welke bloem dat is.gr DINIE

• loes

nu staan de fotos er wel weer bij - rare bedoening. zoals ik al eerder schreef ; het ene moment niet en dan een paar minuten later wel weer.