plumbago indica rosea

• loes

dit zijn de restanten van 2 planten die samen in 1 pot, anderhalf jaar hebben staan bloeien.     buiten de vorstperiode altijd buiten.    ze waren erg lelijk geworden en heb ze afgelopen najaar uit de pot gehaald en in een plastic zak gestopt.    die zak zwierf heel de winter overal rond en toen ik hem pas weer tegenkwam zag ik zowaar groene puntjes.    ik weet uit ervaring dat deze plant uit wortelstek vermeerderd wordt.    heb dat al eens gedaan maar dat waren allemaal kleine stukjes wortel in een pot.    duurde heel lang, maar lukte wel.     nu is mijn vraag, moet ik deze hele kluwens weer in een pot stoppen of kan ik het voor een groot deel wegknippen en alleen rond de uitlopertjes afknippen en oppotten ?    is een tropische plant, maar ik vindt hem heel makkelijk te houden.     als hij het naar de zin heeft, worden de bloem sprieten wel een cm of 40 lang.

heb ook nog de blauwe plumbago in de volle grond staan, maar daar zie ik nog niets gebeuren.   zit nog wel leven in de takjes

.

• anneke im

Loes ik heb het bij tuin en planten gevraagd !!

Ik zelf zou het ook een beetje inkorten en apart op poten .

Weet niet of het goed is ? IK den met je mee ! Heb niets anders te doen

groet Anneke

• anneke im

anneke im

Loes ik heb het bij tuin en planten gevraagd !!

Ik zelf zou het ook een beetje inkorten en apart op poten .

Weet niet of het goed is ? IK denk met je mee ! Heb niets anders te doen

groet Anneke

• anneke im

antwoord van het tuinen &plantenFB

Ik denk dat als er aan het deel dat je eraf wil halen haarwortels zitten, de rest weg kan.

De plant zal dan wel overleven.

• loes

ik ben vanmiddag maar even aan de keukentafel gaan zitten en heb met een scherp mesje de warbioel een beetje ontrafeld.    er waren geen verdorde wortels, dus een paar vlezige stukjes laten zitten en ingekort.     apart opgepot en ook nog in een potje een paar stukjes wortel neergelegd.     verwacht snel wat nieuwe gezonde planten te hebben.    blijkbaar zijn de wortels van deze plant van belang voor de geneeskunde.    fijn dat er dan zo'n flinke bos in de pot zit.

toen ben ik nog een poosje buiten geweest.    in het zonnetje viel het best mee en langsaamaan heb ik alle overgehouden planten nu wel in mijn handen gehad.     in de vuilnisbak of wat nieuwe aarde en goed water geven met wat meststof.

bedankt nog voor het meedenken