mijn uitstapje naar de H.ssenhof in Ede, was leuk. was even zoeken, want de hessenweg vanaf voorthuizen/barneveld, was afgesloten en moesten we helemaal omrijden. het was gelukkig droog en zonnig, maar goed koud. het is daar heel mooi in de omgeving, dus dat was al genieten.
bij binnenkomst kan je gelijk de looproute volgen, maar ook even de receptie binnenlopen. veel zitjes voor een kop koffie. verzameling plantenboeken om in te kijken. aan de wand hangt een enorm bord met alle planten die er aangeboden worden. er staat dan bij in welke rij je die kunt vinden. dit is wel van belang, want anders vindt je nooit waar je voor kwam. huiswerk maken is ook wenselijk, want zeker nu, is er nog niets te zien aan veel planten. het zijn nog jonge stekken en gewoon in de staat zoals ze normaal in de tuin ook zouden zijn in deze tijd van t voorjaar. er zijn enorm veel namen die mij helemaal niet bekend voorkomen, dus op de site bekijken is een aanrader. helaas is de vaste rehmannia henryi nog niet beschikbaar. daar ging ik voor. om de teleurstelling te verzachten heb ik maar een daphne tangutica genomen. staat al prachtig te bloeien met heerlijk geurende witroze bloemetjes (in trosjes). blijkbaar goed winterhard. verder een digitalis nervosa en succi“sella ”frosted pearl". lgn heeft anneke staan en ik weet dat ze me daar wel een stekje van had willen geven, maar ach …… ik heb wel de blauwe succisella en daar komen ongelooflijk veel insecten op af, dus een witte erbij is mooi.
maar goed, het was een heerlijk uitje naar gelderland en geniet dan volop van het mooie jonge groen en ons prachtige kikkerlandje.
nu weer even aan t werk. afgelopen nacht is ons achterhek opengebroken, met doel om de brommer en scooter te stelen, maar dat is gelukkig niet gelukt. mischien gestoord en komen ze weer terug. hoop van niet.
de vijver was met enige regelmaat half leeg, maar nu hadden we hem opgevuld en de pomp naar het “waterpartijtje” uitgezet. en zowaar hij blijft helemaal vol. dus de slang zal stuk zijn. of mnr mol of wat doorgeroeste klemmetjes. dat zit ondergronds en is niet meer bij te komen, dus gewoon een nieuw stuk slang dat bovengronds blijft liggen. zo blijft het werk in de wereld.
fijne zondagmiddag allen