kastanje omgewaaid en iris gevonden:-)

• Hinke

In de nacht van vrijdag op zaterdag is dan eindelijk de kastanjeboom omgewaaid. Ik wist dat hij ziek was en hij kon elk moment omgaan. Hij had eigenlijk eerder gekapt moeten worden maar dat durfde ik alleen niet aan. Het is niet een gigantische boom maar toch. Nu ligt hij om en zal mijn man toch binnenkort even met de kettingzaag in de weer moeten :D 

En ik vond zomaar tussen alle andere planten een iris, ik dacht dat de plant al lang verdwenen was maar nu bloeit hij met één bloem.

Hinke ww
  • anneke im

Hinke, jammer de kaarsjes zaten er nog in .

Hier op de kastanjesingel staan ze ook vanaf 1946. 

Ze staan nog mooi er bij.

Ik vind het prachtige bomen. heel wat werk weer om dat weg te krijgen , groet Anneke

• Hinke

Die gemeente heeft er blijkbaar geen verstand van Paula. Ik vind het niet erg dat hij omgewaaid is, ik heb daar meer bomen en struiken staan en het zou op den duur toch te vol worden. Vorig jaar wist ik al dat hij ziek was ik had hem dit voorjaar, voordat hij in het blad zat er al weg willen hebben maar dat kwam er niet van. Nu zal toch de kettingzaag erin moeten. Maar de overburen hebben een hele rij grote kastanjebomen, al zitten daar zo te zien  ook zeker twee zieken tussen.

Annek, ik heb er ondertussen al wat takken afgehaald maar het regende me vandaag te veel om daar mee verder te gaan, hoop dat het morgen eindelijk wat beter weer wordt. Het grote werk moet mijn man maar even doen maar wat ik zelf met takken- en snoeischaar kan doen vind ik wel leuk, als het maar mooi weer wordt!! :S :) 

Kuuk als je ruimte het zijn het zeker mooie bomen maar die van mij stond eigenlijk al wat in de verdrukking. Zou fijn zijn dat die van jou het overleven. Ze hebben ondetussen wel een methode ontwikkeld om zieke kastanjes te behandelen met warmte, misschien heb je het gezien op tv? De bacterie die de ziekte veroorzaakt kan niet tegen een bepoaalde warmte en door de schors (boom) te verwarmen gaat de bacterie dood en kunnen grote kastanjes het overleven.

Hinke ww
  • Hinke

Voor het stapelen van takken weet ik eigenlijk geen goed plekje, zal er nig eens naar kijken, heb dat wel eens gedaan maar het afgelopen winter weer weggehaald omdat het een beetje een rommeltje werd :)  Het meeste van de boom belandt in de buitenkachel bij mijn zoon.

En de iris zal ik eens naar kijken of ik daar in augustus een beter plekje voor kan vinden. Uitzaaien zal hij hier niet doen verwacht ik, daar staat de tuin veel te vol voor denk ik.

Hinke ww
  • Hinke

Gelukkig was de windrichting goed en is er verder niets kapot, ligt gelukkig ook niet echt in de weg dus kan hem langzaam aan weghalen :) 

Hinke ww
  • Hinke

Nee Margreet, het is daar vol genoeg, er staan nog meerdere bomen en struiken, die krijgen nu wat meer ruimte en licht. Is prima zo :) 

Hinke ww