echte nazomer

  • anneke im

    Waarom staat mijn berichtje 3 keer???? Raar hoor.goede nachtrust!

  • martine53

    daar ben ik zelf ook nog niet uit: zowel de buren als ik hebben ook twee keer een rat in de tuin gesignaleerd: dan krijg je een rattenval overhandigd van de gemeente, maar daar zijn ze denk ik veel te slim voor…… Ik hang 's winters altijd vogelvooer op, maar weet nu ook even niet of ik dat wel moet doen. Aan de andere kant heb ik een sloot achter het huis en als je ziet wat daar aan brood in wordt gegooid…..Als mensen daar mee zouden stoppen zou het al een hoop schelen denk ik.

    martine53

  • anneke im

    Het is nu verboden brood aan de eenden te geven in Rotterdam vanwege ratten overlast heeft in de havenstederkrant weekblad gestaan! Ze kunnen een boete krijgen .

    vogel voer op hangen is ook geen optie ratten klimmen er naar toe!

    Anneke

  • loes

    de spieren weer soepel, martine ?     denk dat je nu zeker uit moet kijken met een verradelijk fris windje wanneer je buiten aan t werk bent.     ik ga morgen nog een vuilnisbak of 2 “volsnoeien”.     in de border aan de voorkant, is de caryopteris divaricata nu geheel uitgebloeid en kan teruggesnoeid worden.     ernaast staat nóg een cayopteris en die moet het veld ruimen.    dan heeft er zich het eea heel erg thuisgemaakt en dat kan ook uitgedund worden.     dan weer een stukje campsis aan de achterkant en wat planten in potten zoals de fuchsia blue sarah.     volgend jaar maar weer eens wat nieuw, jong spul.    heb al wat pelargoniums gestekt en de oudjes mogen blijven tot de vorst ze nekt.     zeg ik ieder jaar en steeds overleven ze :D 

    genoeg werk voorlopig.    heb ook nog wat verfklusjes - welliswaar binnenshuis, maar wel prettig als de deur dan lekker open kan blijven.

    ja,  wat de ratten en vogelvoer betreft.      wij hebben dat probleem hier ook gehad.     verderop houdt iemand kippen en daartegenover (in t achterpad) is een surinaamse familie die uitgebreid buiten kokkerellen en dan die grote pannen gemakshalve in het tussenpad schoonboenen omdat daar afvoerputten zitten.    als ik daar met de brommer aan kom rijden, zie ik altijd wel een paar ratten wegrennen.      wij geven wat zaad aan de buitenvogels en doen dat aan de voorkant.    zorgen dat het net genoeg is dat het binnen een uur helemaal weg is.     aan de achterkant heb ik voor de meesjes pindakaas hangen.     heb daar een constructie voor bedacht waar geen grote vogels bij kunnen.     ik heb wel eens gezien dat een muisje capriolen uithaalde om er bij te komen, maar dat lukt blijkbaar niet want anders zou het bakje snel leeg zijn en dat is niet het geval.     zal een foto opzoeken.    mischien een idee voor anderen.     ik weet dat degene die pindakaaspotten ophangt in de daarvoor bedoelde houder, regelmatig de pot moet vervangen omdat er vanalles en nog wat aan zit te trekken.      ik begrijp dat die soorten ook graag wat fastfood willen, maar die zijn handig genoeg om hun kostje bijelkaar te zoeken.

  • martine53

    Ha Loes, heb gisteren helianthum die ik van de buurman kreeg geplant, spierpijn nog niet  helemaal over, er schoot weer iets verkeerd toen ik aan het worstelen was met een klimroos, maar ja eigen schuld dikke bult he? Ben denk ik te ongeduldig. Jouw caryopteris divaricata doet het heel goed: de grootste heeft gebloeid, de kleine stekjes zijn ook goed aan!

    martine53

  • loes

    tja, dan maar rustig aan doen.     helaas is er niet meer zo'n heerlijk warm zonnetje om alle pijntjes te verzachten.    leuk dat de caryopteris al gebloeid heeft.     ik kreeg ook ooit een piepklein plantje van mike.    daar oogste ik drie zaadjes van en dat werden mijn 3 grote planten en inmiddels al die zaailingen.    als hij volgend jaar flink uitloopt zal je zien dat hij maandenlang bloeit en er zijn weinig planten waar zoveel insecten op af komen.     gewoon omdat er iedere dag weer zoveel nieuwe bloemetjes bijkomen.     leuk gezicht als er weer een dikke bij inkruipt, terwijl het zo een klein teer bloemetje is.

    helaas ziet het er niet naar uit dat ik voorlopig naar buiten ga.    er kwam een inktzwarte lucht vanuit het westen en nu regent het “cats and dogs”zoals de engelsen zeggen.

    fijne zondag en mischien kan je morgen weer wat buiten doen.    de voorspelling is optimistisch 

  • Hinke

    Ik heb een aantal jaren achterhuis vogelvoer gehad, tot ik zag dat er ratten bij kwamen. Heb toen alles weggehaald en schoon gemaakt, heb het niet zo op ratten. Ooit in een oud huis waar we woonden hadden ze een gat in de vloer geknaagd, niet leuk. Nu heb ik voorhuis een voederhuisje staan, daar nog geen rat gezien. En de houder voor de pindakaaspot moet nodig eens opgehangen worden!!

    Hinke ww