ik mag graag in een kringloopwinkel neuzen en verbaas me altijd hoeveel hyacintenglazen (die overigens wespentaille heten) er altijd staan. daar moeten er toch miljoenen van zijn gemaakt. in ieder huishouden wel een paar, zo te zien. zelf gebruik ik er al jaren een paar om noten en pindas in te doen. zit je niet met je vingers aan alle noten! in een van mijn maandbladen stond onlangs een artikel van iemand die mooie, oude exemplaren verzameld. het artikel heeft mij aangespoord om er ook eens naar te kijken en onlangs kocht ik een paar kleine glazen. afgelopen vrijdag heb ik een zakje bollen gekocht en opgezocht hoe het moet. gelukkig heb ik een kelder, dus ideale donkere, koele ruimte. nu maar wachten tot de neuzen zo'n 8cm lang zijn (geen idee hoe lang dat duurt) en dan acclimatizeren. uiteindelijk komen dan de nagels (bloemen). ik ben benieuwd. hoop alleen dat dit goed gaat want niet alle bollen zijn geschikt voor kweken op water.
las overigens dat je met amaryllis bollen hetzelfde kan doen - alleen zal dan het glas een stuk groter moeten zijn. kan blijkbaar zelfs bloeien zonder water of aarde. de werkwijze is wel heel anders dan met de hyacint. hoe groter de bol, hoe meer bloemen. vaak noemen we onterecht hippeastrum, amaryllis. eerstgenoemde heeft een holle stengel en de amaryllis niet.