Helleborus verplanten

  • Hinke

    In mijn tuin heb ik een paar prachtige Helleborus planten, ze bloeien altijd volop. Maar nu willen we volgend jaar februari/maart het tuinpad verbreden en daarvoor moet de Helleborus verwijderd worden. Nu las ik net op internet dat verplanten niet goed is maar als het toch moet in september, ja dat lukt dus niet meer. Wat is nu wijsheid. Ik zat zelf te denken om ze dan toch maar zodra we aan het tuinpad beginnen (misschien wordt dat ook wel pas mei), ze uit de grond te halen en ze desnoods eerst op te potten zodat ik ze wat beter in de gaten kan houden. Of dan toch meteen weer in de grond zetten?

    Wat lijkt jullie het beste?

    Hinke ww
  • martine53

    Ik had begin dit jaar een vriendin zaailingen van helleborus beloofd: waren ondertussen hele flinke planten geworden. Door omstandigheden heb ik deze best lang nl een  paar maanden in een pot gehouden en dat ging prima. Ik had ze ongeveer in mei eruit gehaald en pas dit najaar naar vriendin verhuisd en in de grond daar: is goed gegaan.

    martine53

  • Aluapje

    Je kunt ze ook met een flinke wortelkluit uitgraven zodat je de wortels zo min mogelijk beschadigt. Want dat is wat de Helleborus niet fijn vindt.

  • Hinke

    Dank voor jullie reactie. Ik denk dat ik maar tot het voorjaar wacht, inderdaad met een flinke grote kluit uitgraven.

    Hinke ww
  • loes

    ik zou ze ook laten staan tot het echt zover is dat ze moeten verhuizen.     ze bloeien toch in de winter, dus dan kan je er nog van genieten.     mettertijd met een flinke kluit en gelijk op de nieuwe plaats.   mijn erevaring is dat ze echt niet zo moeilijk zijn om te verplaatsen.

  • Hinke

    Dank je Loes, ga ze inderdaad eerst maar laten staan, zien we in het voorjaar weer verder. Voor het zelfde vriest het in februari nog en komt er dan van bestraten niets terecht. We zien wel hoe het loopt.

    Hinke ww