Winterslaap? Klimmer op het zuiden.

  • Hinke

    Dag allemaal, zijn jullie in een diepe winterslaap? :)  Ik was vanmiddag wat blad van de Helleborus aan het knippen en heb meteen de verwilderde klimroos New Dawn bij de grond afgeknipt. Heerlijk bezig in het zonnetje. De klimroos is voor mij te lastig om goed te onderhouden, bovendien komt het pad volgend jaar tegen de roos aan te liggen en dat is lastig, nu bleef ik al regelmatig in de takken hangen :)  Maar ik wil er wel graag weer een klimmer, geen woekeraar, pal op het zuiden tegen een muur, dus zomers erg heet. Iemand een idee?

    Hinke ww
  • anneke im

    Hoi Hinke een aanrader is clematis sieboldii met paarse bloem knop bloeit heel goed tegen de zuid muur geen verwildering ..bloeien tot eind September

    Staat hier al jaren in de vollegrond en in pot tegen de zuidmuur in pot  gehele witte

    Princess Diana ,princes kathly klokjes bloemen vanaf mei tot augustus de president groot bloemig  mei tot eind Septeber met een tweede bloei

    .cl star of india .kijk eens op de site van Wim Snoeier.groetjesAnneke.

  • Hinke

    Anneke, in je lijstje zie ik ook president staan, ik neem aan Clematis the President? Daar heb ik nl. nog twee van in pot staan die nog een plekje nodig hebben. Eén kan hoop ik in het voorjaar weer op de plaats waar hij eerder heeft gestaan. Maar hij kan ook pal op het zuiden? Dan zet ik hem daar vast nu nog in de grond.

    Hinke ww
  • anneke im

    Hinke als je de cl president daar neerzet  dan dieper planten dan dat hij in de pot stond en de wortels beschermen met een plant of dakpan er voor!

    Grond goed vochtig met het gevenvan  water in de zomer..

     

  • martine53

    Hallo Hinke lekker bezig geweest? Ik tracht mijn dichtader te laten vloeien als hulp Sint,maar het wil nog niet erg lukken….De president is een mooie clematis, heb hem ook op het Zuiden door een roos heen, gaat prima.

    ​Hoe gaat het met de reuma Anneke? Hopelijk iets beter? Fijne zondag allemaal!

    martine53

  • anneke im

    Hallo Marja en Hinke .ik heb al heel veel weken-maanden erg last van vocht in  het bovenbeen  tegen de heup aan . Heel veel pijn met de paar stappen die ik nog kon lopen .De huisarts laten komen en die heeft meteen een afspraak gemaakt met het ziekenhuis. foto,s laten maken en dan gezamelijk met de orthopeed en de radioloog en huisarts overleg gehad ,Toen  gehoord dat de draden los waren gekomen van de 30cm plaat die om het boven been zit . Het uit eindelijk resultaat is dat er niets meer aan te doen is . Nu hebben wij 13 december nog een gesprek met de orthopeed. Wij  hebben toch nog 8 vragen en die wil hij met ons nog bespreken, mijn bot is nog niet dicht gegroeid en dat zal waar schijnlijk niet meer gebeuren .nu al 2, jaar en 4 maanden  geleden de val partij..Hij had al in November 2015 gezegd dat er niets meer aan te doen was . Het bot ontkalkt door de medicijnen van de reuma die ik in de loop van de jaren gehad heb .Ik blijf lachen na een hele week in een dip te zijn geweest. Er zijn nog erge dingen dan dit . Piet doet alles aan onze tuin wat hij kan en vind het  heerlijk om te doen !!|||     Mijn motto is lekker bezig zijn en genieten van wat er op je weg nog komt. dat is best  nog veel !!!Nu staan de witte kersst rozen te bloeien die wij vorig jaar gekocht hadden en de gele klimroos zit nog veel met knoppen . de vogeltjes komen ook weer terug en het roodborst komt vlak bij het raam.liefs en groeten van mij Anneke

  • martine53

    Wat een nare berichten voor jou Anneke, maar wat knap dat het je lukt om de lichtpuntjes te blijven zien! Leuk als de vogels zo goed te zien zijn he? De vijver is hier dichtgevroren en ik heb al wat duiven zien uitglijden op het ijs! Het roodborstje zit hier ook, net als veel soorten meesjes, winterkoninkje en merels en natuurlijk halsbandparkieten…

    ​Sterkte met de pijn, geniet van de afleiding in de tuin, liefs Marja 

    martine53

  • Hinke

    Ik ga het proberen met The President, ik heb hem toch over. Weet niet of ik er een plant echt voor kan zetten maar dan verzin ik wel iets anders:) 

    En Anneke, heel veel sterkte, ik hoop dat je ondanks alle problemen toch kunnen blijven genieten van je tuin. Fijn dat Piet het leuk vindt om in de tuin te werken.

    Hinke ww
  • Aluapje

    Ach Anneke toch, wat vervelend (zacht gezegd) Dat is wel heel frustrerend voor je.Er zijn ergere dingen maar dit komt toch behoorlijk in de buurt van heel, heel erg. Wel fijn dat je ondanks alles de moed erin houdt.

    Sterkte met alles!!