wolluis

  • loes

    kom deze ellendige beestjes buiten tegen in enkele hortensias.    komen uit de buurtuin.   

    maar nu had ik een maand of 2 terug een adenium gekocht.    wordt niet vaak aangeboden en ik vindt het een bijzonder verschijning met prachtige bloempjes.      gaf hem een licht, warm plekje op de vensterbank,in afwachting van warmer weer,wanneer hij naar buiten gaat.     maar helaas - ipv bloempjes, zag ik steeds kleine witte wattenbolletjes op het blad.    maar eens opgezocht wat ik er tegen kan doen.  ze overleven in alle temperaturen.    verplaatsen zich gelukkig moeilijk, maar vermenigvuldigen zich in zeer rap tempo.  aandeppen met zeepsop/spiritus, maar ik koos voor de meest radicale behandeling - spiritus in een spuitfles.      ze zijn onzichtbaar in de bladoksels en bloemknopjes, maar zodra je begint te spuiten, zie je ze rennen :) .      dan zijn ze makkelijk weg te halen.   het zijn net een klein soort pissebedden.     de plant heeft geen last van de spiritus, dus volgende week nog maar een keer herhalen.

    mischien dat iemand hier wat aan heeft.

  • moosje

    Ik heb ze ook eens gehad in een heel oude clivia.Vanalles geprobeerd maar uiteindelijk na lang tobben toch maar de plant weggegooid..ze liepen overal heen.

    Groeten, Monique

  • loes

    monique, ik ga het proberen.    ze moeten er vanuit de kweker al in gezeten hebben.     mijn ervaring is ook dat als een plant aangevallen wordt door eoa “ziekte” de plant gewoon niet gezond is.     vaak kunnen we ze dan ook niet de ideale standplaats geven.     in de woonkamer is het eigenlijk te warm en droog voor sommigen.     insecten varen daar wel bij.     ik geef de adenium een kans.     hij zat al vol knopjes maar denk dat de luis deze leegzuigt.    

  • moosje

    Succes ermee!

  • martine53

    succes! Ik heb ze ook in hortensiaá gehad: uiteindelijk een jaar helemaal tot de grond weggeknipt: toen kwamen ze niet meer terug…

    martine53

  • loes

    als het voor de plant niet uit maakt om helemaal teruggesnoeid te worden, dan is dat de makkelijkste manier om dit beestje te bestrijden.    mijn adenium staat er nog glanzend bij en ik hoop dat ná nog een spiritus douche, de wolluis verdreven is.