Haag weghalen

  • loes

    martine, het is hier maar piepklein in vergelijking met jouw tuin, maar dat is juist een reden om alles goed onder controle te houden.    

    mollen, ja dat is een ellende.    had ze 2 jaar terug rond te vijver.    mischien elders verdreven?  maar ja, dat zijn dingen waar je niet op zit te wachten.     maar ik maak meestal maar gebruik van de situatie om iets te veranderen of vernieuwen.      zo blijft het werk in de wereld.     en jij maar denken dat het nu lekker rustig wordt in jullie leven  !!     verschil is dat je inderdaad ook gewoon met een boek in een ander hoekje kan gaan zitten.     in t afrikaans zeggen we “môre nog n dag” .     geniet er van.

  • Hinke

    Jullie zijn allemaal druk bezig lees ik. Anneke, heel jammer dat het niet meer lukt maar fijn dat Piet het voor je kan en wil doen. Net als bij Loes wil Remie van alles voor me doen maar in de tuin nee. Nou ja een enkele keer met de kettingzaag, dat gaat nog :D Maar hij moet nog een paar weken full-time werken dus ik heb hem voor de haag nu maar niet gevraagd, hij heeft nu toch geen tijd. En met steeds even pauze is het me gelukt met de handzaag.

    Maar ik merk dat het onderhoud op sommige plaatsen in de tuin te zwaar wordt, dit vooral vanwege artrose in een knie en oedeem in één arm, daar kan (moet) ik niet volledig kracht mee zetten en doe ik dat wel (te veel) geeft dat vervelende problemen. Dus probeer ik voorlopig nog oplossingen te zoeken, zoals een stuk haag weg halen.

    De haag weg ben ik wel blij mee, ga er nog wat planten uit de tuin van mijn moeder voor in de plaats zetten en dan een winter afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen nu alles meer zon krijgt en vooral een winter met oostenwind.

    Voor:

    Na:

    Hinke ww
  • loes

    zo hinke, dat is een heel ander gezicht.   wen voorlopig maar even aan het gezicht en dan de komende winter afwachten en daarná kijken wat er moet veranderen.     jammer dat het lichamelijk allemaal niet meer zo makkelijk gaat.     daar kun je niets aan veranderen.    heel af en toe zie ik op de engelse tuinprogramma's een dapperen tante van in de 90 die nog door een enorme tuin wandelen, maar daar zal wel een sterke tuinman  in de achtergrond actief zijn.   doe gewoon wat je nog kunt en geniet er vooral van.     binnenkort een paar extra handen en alles komt goed:D

  • martine53

    Is een heel ander gezicht, ik vind het leuk zo Hinke! Mijn man doet ook bijna niets in de tuin, dat is echt mijn project: alleen de hagen in de voortuin snoeit hij als ik het vraag. Mbt ouder worden: ik probeer wel zoveel mogelijk planten uit te kiezen die niet te bewerkelijk zijn en toen de klimophaag eruit moest( stond er al minimaal 20 jr) heb ik daar een klusjesman voor ingehuurd, kreeg dat niet zelf voor elkaar…..

    martine53

  • loes

    ben nog steeds blij dat ik jaren terug de klimop weggehaald heb.     toe er bij ons achter een tussenpad kwam, hebben we samen met de buren een schutting van 1,60 hoog geplaatst en de palen 2,80 - maw een pergola met gaas om het op te vullen.     toen heel enthousiast klimop neergezet en dat werd een steeds dikkere haag en grotere ergernis.      moet je eigenlijk heel vaak snoeien om in toom te houden.      maar op een dag was ik het zat en ben er maar aan begonnen.     wat een vieze bende om mee te werken.   stoffig, spinnenraggen en wat nog meer.    gelukkig deed korte tijd later de buurman hetzelfde.     in het strookje van 20cm dat er over bleef heb ik bij beiden, allerlei leuke vaste planten neergezet evenals akebia, campsis, 2 soorten lonicera en vlinderstruik.      Hinke, de vlinderstruik is mischien ook wel een idee om de border wat ruggegraat te geven.     mijn oude struik moet er uit (een enorme klus om in dat kleine strookje te doen) en ik heb al een nieuwe - de davidii Nanhoe Blue.    ik stond vorig jaar op een parkeerplaats naast een struik met ongelooflijk mooie blauwe bloemen en wist toch niet wat het was.    kwam ik even later bij mijn plantenhal en wat stond daar ……. nanhoe blue.    direct gekocht, maar nu nog er in zetten.        maar al met al is dat kleine strookje in het achterpad toch een genot om naar thuis te komen als ik door het achterpad naar binnen ga.     jammer dat het verder alleen maar onkruid (heermoes) is.

    fijne warme dag verder

  • Hinke

    Vandaag een dagje bij schoondochter en kleinkinderen geweest. Na thuiskomst moest ik de container (kliko) aan de weg zetten, ik moet dan langs de voormalige haag. Ik denk wat vreemd.. O ja haag is weg:-)

    Vlinderstruik, goed idee. Ik heb een paar weken geleden 1 gekocht, roze, heb de naam nu niet bij de hand. Maar ik denk dat ik die ga verplanten, op de plek van de haag komt hij vast beter tot zijn recht en geeft wat hoogte. En dan kan de roos uit de tuin van mijn moeder er nog wel bij denk ik, die is ook vrij hoog.

    Martine ik denk dat het zeker verstandig is om voor zware klussen hulp te gaan zoeken. We moeten ook nog een oplossing voor de slootkant bedenken. Gaan we deze zomer eens naar kijken hoe en wat we daar mee of aan kunnen doen. Loopt nu erg stijl af en is lastig maaien. Heb het nu eerst laten groeien, onkruid gras etc. In juli hoop ik weer meer tijd te hebben omdat soort dingen aan te pakken.

    Hinke ww