45 jarige roos verplant

  • Hinke

    Gister heb ik een 45 jarige roos verplant. Als jong meisje ging ik bij de plaatselijke bloemenwinkel/kwekerij werken, iets wat ik heel graag wou, dus fijn. In 1971 kwam het boek ‘Twaalf maanden tuinieren’ uit. Ik kocht dit boek en kreeg er een rozenstruik bij. Deze zou geel bloeien maar het bleek een rode roos te zijn, ook mooi :)  Omdat ik nog bij mijn ouders woonde, kwam de roos in hun tuin. Daar stond hij nog steeds, mijn moeder woont er nog maar gaat binnenkort verhuizen naar een appartement en dus heb ik de roos verplant. Omdat ze deze week koeler en natter weer voorspelden leek het me nu een goede tijd. Ik hoop dat hij aanslaat. Uiteraard heb ik hem ingekort en de bloemen maar in een vaas gezet, hij bloeide n.l. weer heel erg mooi.

    Hinke ww
  • martine53

    Wat mooi Hinke, bloeit prachtig. Hopelijk slaat hij aan, tot nu toe heb ik met het verplaatsen van rozen altijd wel geluk gehad: ook als ze in eerste instantie slap gingen hangen, trokken ze later toch weer bij. Succes!

    martine53

  • loes

    een roos met zo'n geschiedenis moet voortleven :D .      neem aan dat je het plantgat goed voorbereid heb met verse aarde en wat mest.    dan moet het lukken.     wel even goed water geven, want ondanks de heerlijke plensbuien, zijn planten bij de voet toch vaak kurkdroog.    maar dat hoef ik een ervaren plantenmens natuurlijk niet te vertellen.     ga duimen dat ze je snel gaat belonen met nóg meer bloemen.     fijn dat je ineens weer de inspiratie hebt gevonden om allerlei grote taken in de tuin aan te pakken of in ieder geval de eerste stappen zet.      het was ook wel erg veel gevraagd om jarenlang de hele week weg te zijn in je tweede “huis”.    dan kan je eigenlijk geen siertuin hebben.      zeker niet met ons wispelturige weer.

    fijne dag

  • Hinke

    Dank beide. Ik heb zeker een goed plantgat gemaakt, veel water erin gegooid want de grond was nog kurkdroog. Na het planten wat droge koemestkorrels op de grond en opnieuw veel water erover gegoten. Volgende dag weer water gegeven en vandaag waren hier echte hoosbuien en staat de roos er nog goed bij. Dus ik hoop ook dat hij goed aanslaat, zou wel fijn zijn. Over het algemeen zijn ze erg taai rozen. En zeker fijn dat ik nu niet meer dagen achter elkaar steeds weg ben. Nu nog even druk met het verhuizen van mijn moeder maar gelukkig ook weer zin en energie gekregen voor de tuin.

    We hopen in de zomer/najaar een nieuw afvoersysteem te plaatsen. Rietfilter weg en op een andere plaats een septictank, daarna alles opnieuw bestraten. Na 12 jaar ligt het overal schots en scheef. Grond zakt weg of mollen die ondergraven het geheel. Dus grote plannen, hoop dat het allemaal lukt.

    Ben nog steeds erg blij dat ik de haag heb weggehaald, heb weer ruimte voor een oude roos en allerlei andere planten, heerlijk.

    Hinke ww
  • anneke im

    Ik heb vanmorgen gereageerd maar ziet het berichtje niet terug was om half negen zat te wachten op de zuster die mij komt wassen , 

    Het is een prachtige roos  Hinke en je doet het nu met goed weer voor te verplanten en meteen regen .

     Ik heb het niet verzonden want de zuster kwam nu ik dit schrijf komt piet mijn voet in een soda badje zetten ik heb weer ontsteking bij mijn kleine teentje, komt wel weer goed.groetjes Anneke

  • Aluapje

     Ik heb het niet verzonden want de zuster kwam nu ik dit schrijf komt piet mijn voet in een soda badje zetten ik heb weer ontsteking bij mijn kleine teentje, komt wel weer goed.groetjes Anneke

    Oh Anneke, wat vervelend voor je! Hopelijk kun je snel weer lopen

  • martine53

    Sterkte Anneke: spreek je kleine teen maar eens ernstig toe ;) 

    ​De roos die bij mijn voordeur staat: al minstens 17 jaar , in ieder geval zolang wij er wonen staat ie er al, is al een paar  keer redelijk woest door werklui opgespit, de laatste keer dacht ik echt dat ie het loodje zou leggen maar nee hoor, ik heb net als Loes elke dag emmer water gegeven en tomatenvoeding en hij krijgt tot mijn plezier weer een prachtige nieuwe scheut!

    martine53