Onbekende gele lipbloemachtige

  • Henk

    Beste mede tuingenieters…Deze mooie plant is komen aanwaaien maar we kunnen er niet achter komen wat het is.

    iemand een idee? De zaadjes zitten in mooie zaaddoosjes.

    Alvast bedankt.

    Henk

  • loes

    henk, kan me voorstellen dat je blij wordt van zo'n mooie vreemdeling in jullie tuin.     zo kijkend naar het blad en de zaaddozen, gok ik op de mimulus luteus (gele maskerbloem).     als je die naam even opzoekt met een afbeelding erbij, kan je mischien een vergelijking maken.      in mijn tuin enyclopedie staat dat hij goed winterhard is - graag aan de waterkant staat, maar ook goed op droge grond kan overleven.

  • Henk

    Loes,,

    Heel erg bedankt! Weer een raadsel opgelost. Het is volgens de Oude Geillustreerde Flora van Nederland (1960 ;-) een lid van de Helmkruidfamilie. Onze twijfel ging eerst over de beschrijving. Dat het een winterharde plant zou zijn. Wij hadden van een buurvrouw wat zaadjes in een bak gestrooid en de plantjes overal in de tuin gezet! Daarom dachten we dat het een eenjarige plant zou zijn.

    Hoe hij winterhard zou kunnen zijn is dus niet erg duidelijk.

    Het is een prachtige langbloeiende plant met mooie zaaddozen.

    Die houden we in onze tuin!

    Bij ons op de Veluwe is het droog met schrale zandgrond en hij doet het hier ook erg goed.

    Gr.

    Henk

  • loes

    fijn dat je nu weet wat er in de border staat.      tja, winterhardheid.     ik lees ; overblijvend, maar niet groenblijvend.     kan me ook niet voorstellen dat dit sappige blad en stam een beetje vorst kan overleven, dus uitlopen vanuit de wortel.     maar wat vers zaad oogsten voor ingeval.     ik zie daar een flinke plant staan.    heb je die in t vroege voorjaar gezaaid of afgelopen najaar ?

    geniet er van.    iets dat je vanuit een zaadje ziet opbloeien, is altijd mooier dan alle andere planten :) 

    grts

  • Henk

    De helft van het zaad dat we hadden (de rest voor de zekerheid bewaard) hebben we vorig jaar na de zomervakantie in een paar bakken gezaaid en op een beschutte plek uit laten komen. Er waren erg veel plantjes en we hebben er een stuk of 6 op verschillende plekken in de volle grond en in potten uitgezet. Allemaal prima uitgekomen en erg lang gebloeid en weer heel veel zaadjes ;-)

    Een aanrader hoor!

    Gr.

    Henk