bodembedekker langs pad tegen zuidmuur gezocht

  • Hinke

    Wie heeft er nog tips?

    Ik wil tussen het pad en de muur van ons huis nog wat laags hebben, pal op het zuiden, bodembedekkend, bloeiend. Ik dacht zelf aan een lage geraniumsoort, zal eens bij Neelen kijken. Maar misschien hebben jullie wel een veel leuker/beter idee.

    groet, Hinke.

    Hinke ww
  • martine53

    ik heb crocosmia ( oranje, vrij laagblijvend) staan, komt elk jaar terug en verspreidt zich ook goed. Bloeit lang, van midden zomer tot ver in de herftst! Geen echte bodembedekker, is in de winter weg, maar hij bloeit erg lang. JE moet natuurlijk wel van oranje houden. Zit hier naar achtertuin te kijken waar tuinbankje alleen nog dankzij touw waarmee het aan de boom vastzat in de tuin verblijft: wordt door de storm van hot naar her geslingerd. Sterkte met de storm!

    martine53

  • anneke im

    Hinke ik had vanmorgen al een suggestie geplaatst maar is niet goed gegaan .Het is de erigon een bloeier die  in het voorjaar begint te bloeien tot  november toe Bij mij dit jaar zelfs in December nog Lief klein bloemetje in rose en wit en blauw  hier en verschillende geraniums is ook gezellig !

    Hier ook veel last van de storm Piet had net op tijd de houten rozenboog verwijderd gisteren middag..er was aan een kant twee palen aan de onder kant af gebroken. De nieuwe ijzeren was al besteld .bij mijn italiaanse  smidje .

  • Hinke

    Dank dames voor de tips. Ik heb ze genoteerd. Ik hoop echt dat bij jullie alles goed gegaan is met de storm. Hier heeft het flink gewaaid maar niet zo extreem als in het midden van het land. Alleen bloempot kapot maar dat is niets bij vergeleken wat ik verder heb gezien op tv. Echt erg. En fijn Anneke dat je op tijd was met de rozenboog. En Martine de bank had vastgeknoopt.

    Helaas kon mijn man niet meer thuis komen uit Breukelen. We snappen best dat treinen niet konden rijden maar de NS is altijd heel erg slecht met hun info. Mijn man heeft vanaf 17.30 tot zo rond 22.00 geprobeerd thuis te komen omdat de ns steeds aangaf dat er, zij het weinig, toch wel treinen reden. In Breukelen geen treinen naar Utrecht, bussen reden door die zaten al vol. Op een gegeven moment kon hij zich nog in een bus naar Amsterdam proppen, van daaruit zouden noch treinen naar het noorden gaan. Dit staat dan eerst wel aangegeven maar als de tijd daar was kwam er geen trein. Gelukkig hebben we een zoon bij Utrecht wonen en kon hij tegen 23.00uur nog met een trein vanuit Amsterdam naar Breukelen, daar heeft onze zoon hem opgepikt en bij hen geslapen. Vanmorgen waren de kleinkinderen er en dat maakte heel veel goed :D  Maar zoals gezegd, dit is niets vergeleken bij andere dingen. Het is vooral de ergernis van de slechte communicatie van de NS.

    En de volgende keer weer over de tuin. Ik wil aan de slag buiten maar helaas, koud!!

    Hinke ww
  • anneke im

    Ja inderdaad was het idee van Piet gelukkig super goed !Hij had nog een goed idee .Ik had nog een nieuwe kussen voor de rolstoel gekocht.de doos hebben wij j gebruikt  om de bakken en schaaltjes in te zetten om nog 50 tulpen bollen ,die ik gekregen had  voor mijn

    verjaardag van mijn petekind bij Nijssen vandaan.Gisteren middag aan de keuken tafel heb ik ze  in die bakken  gepland. Dat ging fantastisch!

     Geen aarde op de grond het kon er niet uit vallen  In de maanden april en Mei is de bloei tijd. Dus een leuke verrassing dan.

    fijne Zondag de Zaterdag is haast om. ANNEKE

  • martine53

    dat zal gezellig zijn Anneke, al die tulpen. Ik heb afgelopen herfst ook weer tulpenbollen geplant, ben gek op tulpen! Hier bloeien nu, behalve de sneeuwklokjes, ook de akonietjes, vrolijk gezicht! 

    Fijne zondag allemaal.Ik ga nadenken over een paar plekken in de tuin waar ik niet tevreden over ben; mijn ‘handicap’ is dat ik eigenlijk teveel wil en ook planten die het eigenlijk niet goed doen te lang laat staan, want zielig….maar het wordt zowel een beetje een chaos. Ik ga nadenken wat nu echt weg moet en wat er in de plaats mag komen…..

    martine53

  • loes

    tulpen - prachtig, maar ik heb er dit jaar geen geplant.     er zitten nog veel bollen in de grond.

    martine, ik herken jouw verhaal over de panten die eigenlijk weg moeten.     ik ben afgelopen october flink bezig geweest om planten weg te halen die onze vijver onvindbaar gemaakt hadden.    ging hier om planten die het juist te goed deden.    caryopteris divaricata (met blauwe vlindertjes) digitalis, stokrozen en hostas die helemaal geperforeerd waren.    wil wel weer hostas maar dit keer in potten die ik beter in de gaten kan houden ivm de slakken.    mijn wederhelft mag graag in de vijver turen naar wat er zo in het water leeft.     geen vissen maar wel kikkers, salamanders en veel andere rovers zoals hij ze noemt.    dat is zijn stukje tuinplezier, dus dan maar wat andere planten die beter in toom te houden zijn.     mijn ervaring is dat je ongewenste planten beter in t najaar kan verwijderen.     in het voorjaar komen ze weer enthousiast tot leven en dan vindt je dt ze toch weer een kans moeten krijgen.     zo blijf je aan de gang.     je zit dan wel even met een kale plek, maar vaak hebben andere planten daar weer baat bij en als je even niet weet wat je er wilt neerzetten, gewoon een zakje zaad strooien.       hoe gaat het met heermoeskruid ?    ik kwam laatst een informatief artikel tegen en daar was het advies om altijd maar weer het groen weg te trekken.    daar krijgt hij zijn voeding door binnen en als je een beetje geluk hebt, geeft hij de moed uiteindelijk op.      de wortels kunnen wel tot 60cm diep doorwoekeren dus om dat weg te halen is een onbegonnen taak.       hier in het achterpad probeer ik het schoon te houden en heb de nieuwe achterburen al wat instructies  gegeven.     zij denken dat door er grote betonnen tegels in te leggen het probleem opgelost is.      nou het voorbeeld hebben ze in alle andere buurtuinen en misschien leren ze het uiteindelijk wel.     zie het somber in want ze hebben ook van t zomer een stacaravan gekocht waar ze wekenlang bivakeerden.     dus van tuinonderhoud kwam niets terecht, maar t was wel lekker rustig.     nu staat het andere huis (2 onder 1 kap) te koop en is het weer afwachten wat daar voor tuinmensen komen te wonen:S 

    fijne zondag (doet zowaar zijn naam eer aan)

  • martine53

    De caryopteris heeft hier afgelopen zomer ook uitbundig gebloeid, ben er blij mee. Wat betreft beter in najaar weghalen….. klopt helemaal, had ik moeten doen maar ik heb me voorgenomen nu streng te zijn….Heermoes, daar moet je mee leren leven denk ik, wegkrijgen doe je het toch niet en ik pluk het nu inderdaad weg als het weer tevoorschijn komt in het voorjaar.Hoop voor jou dat de toekomstige bewoners achter wel tuinliefhebbers zullen zijn. Aan mijn ene tuinkant heb ik ook een nieuwe buurvrouw die al heeft gezegd niet van tuinieren te houden, maar ik zie dat ze wel een tuinman heeft ingehuurd af en toe voor grote klussen dus maar het beste ervan hopen. Aan de andere kant wonen oude mensen, vooral de man was altijd een verwoed tuinier, maar het groeit hem nu boven het hoofd. Bovendien heeft hij natuurlijk ook heermoes en hij is woedend dat dat niet weg te krijgen is; doet er dan maar helemaal niets meer aan.Overal zie ik groene punten boven de grond komen, en de clematis armandii staat in knop, gaat bijna bloeien! Fijne dag!

    martine53

  • Hinke

    Heermoes, vreselijk, die wortelt inderdaad heel diep. Omdat onze tuin aan de berm grenst raak ik het sowieso nooit kwijt, net als zevenblad. Ik kan beide gelukkig beperken tot elk een hoek van de tuin. Heermoes zit helaas vooral in de oprit en een stukje bij de garage, er zit niets anders op dan elk jaar maar weer plukken. Straks begint het weer, plukken en plukken… :S 

    Vanmiddag was het uit de wind heerlijk zacht buiten. Ben de klimop op de garage aan het verwijderen. Ik heb er vanuit huis geen zicht op en vergeet die hoek wel eens. Ik heb besloten nu alles weg te halen en proberen het uit te roeien, net als onkruid bijna geen beginnen aan maar ik ga een poging wagen. Ik heb het er geplant toen we hier net woonden, die hoek (muur) was zo vreselijk kaal maar ondertussen zijn de struiken en bomen die ik toen geplant heb groot genoeg en kan de muur wel weer gewoon muur zijn.

    Hinke ww
  • martine53

    heerlijk gisteren ja, ben ook voorzichtig wat aan het opruimen geweest. nu bloeien er irisjes, crocus,sneeuwklokjes en akonietjes, geweldig toch weer dat alles begint. Vanochtend was het fris met de mist, maar nu ook al weer een zonnetje hier in R'dam! Fijne dag allemaal!

    martine53