Bescherming tegen vorst

  • anneke im

    De komende week krijgen wij vorst tot min 2tot4  graden! De camelia's de rode staat al  met bloemen en de witte vol met knoppen?

    De clematissen  armandii staan vol knoppen sommige staan op springen. Ik heb bubbeltjes doek maar ook vlies doek en hoezen om de camelia's klaar liggen ,morgen gaan ze er om !

    Mijn vraag is wat doen jullie met vorst voor beschermingen? De bollen kunnen tegen vorst.

    ik vind het zonde dat ze bevriezen Wat vinden jullie?Viburnum bodnantese staat hier te bloeien en ruikt ook heerlijk!.

    Fijne zondag Anneke

  • loes

    ja, alles zo beschut mogelijk neerzetten.    wat er in de grond zit moet zichzelf maar zien te redden.     wij gaan woensdag weer voor lange tijd weg, dus moet ik het maar over geven aan de natuur.    alle planten in potten, hebben een flinke slok water nodig (omdat ze geen regen krijgen) maar dat is natuurlijk ook niet echt goed voor als het gaat vriezen.     zal dat toch vanmiddag maar even doen.     jammer dat dit nu toch nog zo laat in de winter nog moet gebeuren (sorry, schaatsers onder ons).     gisteren hier in de omgeving gezien hoe verzadigd de grond is.   een grote drassige bende in de polder.   en dan te bedenken dat ik over een paar dagen in kaapstad zit, waar binnenkort geen water meer uit de kraan komt.     het is echt super oneerlijk verdeeld in deze wereld.

  • martine53

    ik gok er maar op dat de planten het redden. Hier staat ook de clem.armandii dik in knop, Hoop maar dat het meevalt. 

    Fijne tijd in Zuid -Afrika Loes! Hoe lang ga je ? 

    Fijne zondag allemaal.

    martine53

  • loes

    ik heb eventjes op buienradar voor onze regio gekeken en ondanks de nachtelijke vorst, wordt het overdag wel zonnig en een paar graden boven 0.      mischien dat het meevalt en de dagen zijn ook al weer wat langer, dus méér tijd voor de grond om een beetje op te warmen.

    martine, dit keer 5 weken.    we hebben momenteel geen kat die zit te wachten, dus nemen we het er maar even van.   

    fijne dag verder.     het is hier heerlijk zonnig en de wereld ziet er dan een stuk vriendelijker uit.

  • anneke im

    Ja het was zonnig nu niet meer . Loes de geranium van jou gehad af gelopen jaar ,die staat ook met knoppen . Die witte appel stond op het kleine tafeltje bij de heg ik heb hem nu even boven laten zetten   ik bel je nog wel .fijne zondag verder.

  • Hinke

    Ik heb op dit moment niets in potten staan wat echt kwaad kan. Alleen de Viburnum tinus heeft soms last van de kou maar dat is dan meestal de oostenwind. Daarom heb ik ze in het najaar wat beschut neergezet, ze moesten toch verplaatst vanwege de nieuwe bestrating.

    En voor mij hoeft die winter ook echt niet meer. Zoon uit Ecuador is hier en was al snel verkouden. Hij moest zijn paspoort verlengen en kon het nu combineren met werk afspraak en verjaardagen hier. Maar hij zei al, volgende keer kom ik echt in de zomer:-)

    Loes, heerlijk, geniet ervan, wat zon kunnen we allemaal gebruik maar we moeten blijkbaar nog even geduld hebben voor we weer lekker buiten kunnen werken.

    Hinke ww
  • loes

    ja, het weer zal ons altijd blijven verrassen.   vorig jaar was het in maart al zomers.      daarna bleef de wind maar steeds uit de koude hoek blazen.  

    ik heb grootse plannen voor de tuin.  niet qua bestratingen of dat soort zaken, maar wel weer veel aandacht aan planten besteden en leuke hoekjes creeeren.

    oh wat zal je zoon blij zijn als hij weer in het zwoele ecuador zit.    onlangs genoten van de plantenweelde in costa rica en dat zal wel een beetje overeenkomen met ecuador qua klimaat, flora en fauna.     ik kan niet zo heel goed tegen die hoge luchtvochtigheid - heb de hele vakantie dikke voeten gehad, maar verder was het super.     in kaapstad is het een hele andere hitte maar dat is dan ook de reden voor het tekort aan water.     van tuinieren zal er geen sprake zijn en ben benieuwd wat er van de planten over is.     ook vorig jaar was het lopen met emmers water -  uit de douche opgevangen - de enige manier om nog wat aan de praat te houden.     maar nu mogen we nog 2 minuten douchen dus zal er niet veel in de emmer terechtkomen  ;(