Kleigrond spitten en dan?

  • Saskia

    Sinds kort heb ik een volkstuin op kleigrond, ik wil een border aanleggen een stukje gras en moes.

    De border wil ik zsm aanplanten, het stuk is omgespit, er zijn heel wat grote klonten klei moet je de boel nu nog een soort van egaliseren en hoe doe je dat, met een hark lijkt me niet echt handig maar iets anders kan ik niet bedenken, iemand tips?

  • walter

    Bij ons is het zandgrond. Maar ik ken iemand die op zijn leemgrond eerst alles nog eens doorprikt met een platte riek, voordat hij gaat harken.

  • Maryetta

    Kleigrond kan een goede zaak zijn, veel planten groeien er goed in.

    Kleigronden zijn moeilijk te graven, maar houden vocht beter vast dan zandgrond. Droogte is op kleigronden veel minder schadelijk dan andere grondsoorten.

    Klei is rijk aan voedingsstoffen die planten nodig hebben om te groeien en bevat calcium, kalium en magnesium.

    Het verbeteren van de grond om het graven gemakkelijker te maken, is een betere en goedkoopste optie dan het vervangen ervan.

    Ik laat je zien hoe lager op deze pagina.

    Wat is kleigrond?

    Kleigrond bestaat voornamelijk uit kleideeltjes. Gewone kleigrond bevat ongeveer 30 procent fijne kleideeltjes. Bodem die voor meer dan 50% uit kleideeltjes bestaat, wordt zware klei genoemd.

    Kleigronden hebben meer tijd nodig om op te warmen in het voorjaar en kleigronden raken gemakkelijk beschadigd wanneer ze worden gegraven of belopen.

    Voer deze eenvoudige test uit om erachter te komen of je kleigrond hebt: als de grond aan je regenlaarzen kleeft, tuinschop en vorkachtige lijm en grote harde brokken grond vormt die moeilijk te breken zijn en het tuinoppervlak barst bij droog weer , het is klei. Soorten grond

    Wat is er slecht aan kleigrond in mijn tuin.

    Kleigrond kan hinderlijk zijn, ook al is het niet drassig. Harde kleigrond is moeilijk te graven en hoewel veel bomen en struiken goed groeien in klei, kunnen de wortels van sommige eenjarigen, vaste planten en groenten, vooral wortelgewassen zoals wortels en rapen, niet door zware klei groeien.

    Kleigrond droogt langzaam op, warmt langzaam op in het voorjaar en verdampt gemakkelijk in grote harde klonten grond, waardoor de wortels van planten moeilijk kunnen groeien.

    Bij droog weer barst het oppervlak.

    Wat is er goed aan kleigronden?

    Kleigronden houden vocht beter vast dan zandgrond, handig tijdens lange droge periodes. Het is ook rijk aan de voedingsstoffen die planten nodig hebben om te groeien, met calcium, kalium en magnesium. Zie de opmerking

    hier om iets meer te begrijpen over calcium, kalium en magnesium in tuingrond.