Beukenbladluis op jonge beuk

  • Anne

    Hi,

    Ik heb dit jaar een nieuwe beukenhaag gezet (ongeveer 50 meter) en 10 bossen haagjes ingekuild.

    Nu merk ik dat een groot aantal haagjes gekrulde bladeren hebben en niet goed groeien, dat komt door de beukenbladbluis.

    Ik ben de haag al langs gegaan met een harde waterstraal, maar die luizen zitten er nog steeds. 

    Ik zou heel graag willen weten hoe ik dit goed kan bestrijden!

    Bij het tuincentrum waar ik de haagjes heb gekocht konden ze geen antwoord geven, die waren zelf aan het Googlen :i

    Zij zeggen dat de haag daar niet onder lijdt, maar Google zegt wel degelijk dat een jonge haag daar dood aan kan gaan. 

    Ik kom er niet goed uit omdat de beukenbladluis vaak verward wordt door de wolluis.

  • walter

    Beukenbladluis leidt in principe niet tot sterfte van de hagen of bomen tenzij het om nieuwe aanplantingen gaat. Jonge aanplantingen hebben de eerste drie jaren zwaar te lijden onder de beukenbladluis wat tot afsterving kan leiden.

    Het beste is uiteraard om iets aan de oorzaak te doen. Dit kan door begin-half april larven van Chrysopa uit te zetten zodat de beukenbladluis snel onder controle komt.