gele mandeville/wilde allamanda

  • loes

    de allamanda is al jaren een plant waar ik naar uitkijk.     helaas wordt hij zelden aangeboden.     afgelopen voorjaar stonden er in veel plantenwinkels ineens gele mandeville.      15 euro voor een plant warvan ik niet weet hoelang de bloemen blijven, vond ik iets te gortig.     de kwekers doen van alles om ze op tijd in bloei te krijgen en daarna is het over.      “mijn” winkeltje had ze ook staan, maar aangezien daar helemaal geen daglicht is, stonden ze al snel op de 1 euro tafel.     ik besloot er eentje mee te nemen en na wat snoeiwerk en andere verwennerij, begon het grote wachten.     en nu wordt ik rijkelijk beloond.     was er inmiddels ook achter dat het dus de allamanda is en ga proberen deze als kuipplant over te houden

    .

     

  • anneke im

    Schitterend Loes jij heb ook een snuffel smoeltje voor zoiets op te zoeken .

    Hier staat de digitalis ……. (roze) ook prachtig die jij voor mij even verzorgd heb ,jij heb hem ook. en wordt steeds uitgebreide .met nieuwe planten  kan niet op de tweede naam komen stokje staat bij de plant.

  • martine53

    mooie plant Loes! En Anneke: de francoa heeft het hier geweldig naar zijn zin: ik kom overal jonge plantjes tegen. fijne zondag allemaal!

    martine53

  • anneke im

      Martine 

     Ik deel ze hier ook al uit aan kennissen .  Ik heb de grote bloemaren er uit laten knippen na de bloei. Nu komen er weer nieuwe aren aan die worden niet zo hoog .leuker voor mijn tuin nog voor de na zomerbloei.

     

  • loes

    bij mij werden het ook steeds grotere planten en heb ik er hier en daar weg moeten halen.     ga ook eens kijken of ze zich uitgezaaid hebben.     dan bewaar ik ze in een potje en plant ze volgend voorjaar op een geschikte plaats.

  • Hinke

    Prachtig Loes, zo leuk hé om dat soort planten weer tot bloei te krijgen en mooi zien worden.

    Hinke ww
  • loes

    kuuk, als je nog een klein beetje beschut plekje over hebt, probeer dan eens een fremontodendron.    veel gele bloemen.     zit al weer vol knoppen.   zelfs het stekje van vorig jaar blijft maar door bloeien.

    ik had altijd alleen maar in het vroege voorjaar de nodige geelbloeiende planten, vooral bollen, maar eigenlijk zijn ze altijd prachtig.    deze boom lelies hebben pas gebloeid, maar helaas met de storm en regen nu uitgevallen

    .

     

  • Hinke

    In mijn tuin ben ik ooit begonnen met een witte border, een roze border en nog ergens wat blauw. Ondertussen staat er een plukje oranje in, veel roze nog steeds, wit, blauw, af en toe wat licht geel, donker rood van een daglelie en deze zomer een plukje koolzaad, eigenlijk onkruid maar het stond zo vrolijk dat ik het maar heb laten staan :) 

    Twee gele daglelies die te veel achteraan staan wil ik verplanten. De tuin wordt steeds meer een mengeling van kleuren en ik vind het nog leuk en vrolijk ook!!

    Hinke ww
  • loes

    hinke, ik had ook ooit visioenen van veel blauw in allerlei schakeringen en dan wat wuivend wit erbij.    nou,  hier is het ook een allegaartje.      stekertjes bij de plantenzaken, kloppen vaak niet.      onlangs nog een sucicella gekocht.  vond de blauwe al zo leuk, dus dan nog maar een witte “frostedpearls” erbij.    nou, mooi niet - is het wéér een blauwe.   maar ik vindt het prima.     in de natuur kan en mag alles.

  • martine53

    ja, bij mij bloeit er ook van alles in allerlei kleuren: ik vind het wel leuk!

    martine53