hallo,
wanneer in het jaar kan ik mijm buxussen snoeien zonder dat er witte uiteindjes kome nen de buxusjes lelijk worden?
Kan dit nu nog?
ja, hoor, leef je uit.
Snoeien kan het beste op een druilerige dag als deze. De witte puntjes komen van het verbranden / opdragen van de kleine blaadjes.
De een zweert bij 2 x snoeien (mei en september) en de ander bij eens per maand tussen april en oktober. Kies maar. Eigenlijk altijd goed als het maar niet zonnig / droog weer is, of vorst.
Ik heb mijn buxus eind vorige week geknipt op dagen zonder zon. Daarna regelmatig nat gesproeid met de gieter met sproeikop. Van 't weekend regen. Als het niet anders kan dan in de zon knippen, lakens eroverheen of glasgordijnen gelijk na het knippen.
Een scherpe schaar is ook héél belangrijk. Krijg je geen beschadigde blaadjes. Eind aug. knip ik alleen de puntjes die eruit steken.
gr. Teuni
Ik snoei ze altijd pas na de langste dag, meestal begin juli ergens. Niet tijdends een hittegolf uiteraard, maar als er een paar dagen bewolkt weer wordt verwacht. Dan hoef ik slecht 1x te snoeien en omdat de nieuwe uitgroei dan al donkergroen is geworden, is er ook veel minder kans op verbranding, resp. bruine of gele blaadjes.
Mike
Het is nog maar de vraag of je koemest moet beschouwen als “mest”.Je zou toch denken dat mest meer moet bevatten dan alleen stikstof en dus valt koeiepoep eerder in de categorie grondverbeteraars.Het wordt de laatste jaren erg gepropageerd uit commerciele overwegingen(de boeren moeten van hun mestoverschot af). Maar in ieder geval is het nogal eenzijdig en behoeft altijd toevoegingen, zoals bij buxus: kalk.Dat is de reden dat ik eerder kies voor een organische mengmest als hoofdbemesting plus , als de buxus er armoedig uitziet, een anorganische oppepper zoals osmocote.
Maria
het viel me gisteravond bij het knippen van de buxus, dat deze van boven uit elkaar viel. Mijn vermoeden is dat er te weinig vertakking is , klopt dat. Ziet er verder gezond uit. En klopt het dat je dan meer moet knippen om hem dichter/steviger te krijgen.
En wat bemesten betreft, als je twee keer in het seizoen knipt is het dan ook allebei de keer na het knippen, bemesten. Toen ik verleden jaar een aantal buxussen goedkoop kon aanschaffen, werd er verteld door de verkoopster dat buxussen op arme grond leven, als ik jullie verhaal zo leest, klopt dat dus helemaal niet.gr Jeltje
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?