buxus snoeien

• jeltje

En wat betreft bemesten, ik kan me herinneren dat Mike geschreven had dat hij alleen met koemest deed, en zijn tuin/buxussen staan er schitterend bij. Is het ook zo dat het ook te maken heeft met wat voor grond je te maken heb. Voor mij blijft het hoofdstuk bemesten heel moeilijk. Ben heel benieuwd hoe de anderen dat doen. gr Jeltje

• carin

Doe ik ook, snoeien in juli en dan lijkt er inderdaad veel minder verbranding te zijn. Ik snoei desnoods ook tijdens een hittegolf, sproei niks nat en dek ook niks af en echte flinke verbranding heb ik nooit meegemaakt. Iedere verkleuring is binnen een week of twee, drie weer verdwenen. Overigens mest ik ze hooguit één keer, in het voorjaar. Ze groeien evengoed wel tegen de klippen op. Carin

• Margriet

Hallo Jeltje,

Op zich is het geen leugen wat de mw. van de kwekerij je vertelde. Buxus overleeft wel. Maar of hij er dan mooi en blozend bijstaat is een ander verhaal.

Je moet altijd onthouden dat elke plant voeding en water nodig heeft. Ze trekken het uit de grond, het komt er niet vanzelf weer in dus je moet iets toevoegen. (zeker voeding, water krijg je natuurlijk door regenval).

De makkelijkste manier van bemesten en prima voor buxus zijn de koemestkorrels. Gewoon met het handje erbij strooien als je hebt gesnoeid.

Ook een kalkgift op zijn tijd is prima, behalve als er van nature al kalk in je tuingrond zit. Het is dus belangrijk te weten op wat voor grond je tuiniert.

Dat uit elkaar vallen kun je inderdaad oplossen door snoei. Dan vertakt buxus zich beter. Een vuistregel is dat je bij het planten de helft van de buxus afknipt. (lijkt heel zonde maar is wel zeer effectief)

Gr. Margriet.

• Nina

Ik ben heel lang bang geweest voor overbemesting (schuldig voelen t.o.v. milieu he) en sommige dingen in m'n tuin pierde en/of bloeide maar 1 x hoewel ik geen slechte grond heb. De laatste jaren ben ik niet meer zo benauwd en geef in maart met gulle hand koemest of cultura en in juni nog een keer 12 14 18 o.i.d. mest (is volgens mij kunstmest) en sommige planten eind juli nog een beetje voor een 2e of soms 3e bloei. Rozen krijgen 2 x rozenmest en buxus na de snoei. Vooral die in potten staan.

Die kunstmest is helemaal fout denk ik maar dat compenseer ik weer door geen enkel gif in m'n tuin te gebruiken. D:D: Luizen met de tuinslang en met hulp van de mezen lukt dat prima. Onvoorstelbaar hoeveel die ervan op kunnen. Had behoorlijk last van luizen op een grote klimroos maar de mezen wisten er wel raad mee en inmiddels hebben ze het tot een voor mij aanvaardbare hoeveelheid gereduceerd. Met ander gespuis kan ik leven. Als er te veel rupsjes in de rozen zitetn pak ik de schaar en knip de hele boel af dan ben ik er ook vanaf. De rozen bloeien dan wat later.

Nina

• Katinka

Ik gebruik koeienmest voor de buxus, in grote hoeveelheden. Echt alsof er een koe achter de plant heeft gestaan en zijn staart heeft opgetild, zeg maar :D:D. Voordeel vind ik dat je het niet makkelijk overdoseert en mijn buxus doet het er prima op, al jaren. Ook de grote, oude exemplaren in pot gaan goed. Buxus kan wel heel goed tegen droogte maar groeit wel beter met wat meer bemesting dan andere planten die normaal gesproken op droge grond gedijen.

• carin

Ik denk dat je qua bemesting ook vooral naar je grond moet kijken. Je kunt arme zandgrond waar veel gesproeid moet worden (en dus veel uitspoelt), niet vergelijken met een voedzame kleigrond. Vooral bij Buxus is snel te zien of hij voldoende voedsel heeft. En buxussen in pot is natuurlijk weer een heel ander verhaal.

Ik heb wel eens een artikel gelezen van een hoogleraar aan de LU (of heet dat tegenwoordig weer anders) die vond dat er in de nederlandse siertuinen veel te veel bemest werd, hetgeen weer de oorzaak was van ziekten en plagen. Moestuinen is een ander verhaal, maar gewone vaste planten hadden naar zijn idee nauwelijks voeding nodig. Buxus die gesnoeid wordt en rozen, wil je vaak bloemen hebben, hebben natuurlijk wel wat voeding nodig, maar voor de rest van de planten geloof ik zelf meer in grondverbetering en toevoegen van humus, dan aan veel mest. Maar op lichte kleigrond is dat natuurlijk makkelijk praten. Carin

• Marian

Van de kippenmest moeten ze ook af, “hetzelfde laken een pak”.

• frouwk

Paardemest hoor ik niemand over, m,n man neemt wel es wat mee

van de groentetuin, hij zegt dat het goed is :-)

• jeltje

Margriet, bedankt voor deze tips, wist niet dat je zoveel er af mocht halen bij jonge buxusplanten. Geldt dit ook voor een zeer ouwe buxus, die ik van het voorjaar heb verplaatst. Een paar jaar geleden gekregen, zo'n 1 meter in omvang, moest van het voorjaar verzet worden. Had geen andere plaats in de tuin voor zo'n grote buxus, toen gehalveerd, een halve bol bij mijn dochter in de tuin tegen haar huisje aan. En de andere helft tegen ons huis aan. Allebei zeer blij hiermee. De vorige eigenaar had hem niet goed gesnoeit, en ik durfde toen niet al teveel af te halen, maar nu dus door de halvering vallen de gaten goed op. Kan ik daar nu dus goed de schaar inzetten? Ook bedankt voor de mest tips, gr Jeltje

• Margriet

Juist nu kun je buxus best fors terugknippen. De groei zit in de planten, als de plant de juiste verzorging krijgt zal hij zich weer vlot herstellen.

Je moet met de snoeischaar nooit te voorzichtig zijn en gewoon “durven”. Als het mislukt is er geen man overboord, alleen een buxus die er eventjes een beetje raar uitziet. :-)

Gr. Margriet.