Hallo forumleden ik heb weer een vraagje voor jullie. Ik heb enkele hortensias,die het steeds slechter gaan doen,geen of bijna geen bloemknoppen. IK heb ze niet gesnoeid. Is dit ouderdom?? Kan ik ze nog oppeppen zo ja met wat ??
groetjes Rian
Van hortensia´s kun je jaarlijks 1/3 van de takken tot op de grond terugsnoeien. Neem wel de oudste takken. Zo verjong je de struik. Geef ze in het voorjaar ook mest, het zijn harde groeiers dus lusten ze wel wat. En voldoende water natuurlijk. Door de late vorst kunnen de jonge knoppen bevroren zijn. Maar vaak komt dat in de loop van de zomer nog aardig goed.
Nina
Ook mijn (veel jonge) Hortensia's zien er dit jaar veel minder uit dan voorgaande jaren. Eerst heeft de late vorst schade gebracht en daarna de hitte en droogte in mei (was toen zelf niet thuis). Er zitten wel knoppen in maar ze hebben veel minder volgroeid blad dan anders. Zal straks het oude hout er eens wat uitknippen dan lijkt het al weer beter, hoop ik:-)
Dus ik zou niet te snel de schaar erin zetten, alleen eventueel zoals Nina aangaf.
Hinke.
Hoi Rian.
bij mij doen de hortensias het goed zit vol knop.
in begin had ik er een hard hoofd in dat er knoppen aan kwamen inverband met de vorst. je kan het namelijk zien als de punten bovenaan bruin zijn dan zijn ze bevroren geweest de bruine blaadjes zijn hard en brokkenlen af . maar ik zou ze niet meer snoeien wel kan je het oude hout eruit snoeien ik weet niet of je door speciale hortensiavoeding ze nog op kan peppen .want daar moet je mee beginnen in maart dacht ik.het kan ook zijn omdat ze het vorig jaar zo goed hebben gedaan ze een rust periode hebben en dat ze het volgend jaar het weer beter doen.ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb. wees niet te erg teleurgesteld.
groetjes anja
ps. ik heb er zeven staan en hebben ook problemen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?