hortensia

• Katinka

Mest is al gezegd, en dat is ook mijn eerste gedachte. Naast de droogteperiode etc. (dat weer ook in Nederland :D:D).

• paula

Oh Peter!!! Mooie kleuren heb je. Vooral die rechts op de tweede foto.

Paula

• janet

het zal eraan liggen wat voor hortensia's je hebt, eikenbladhortensia's vormen pas later knop en staan nu op springen evenals de annabel en de pluim (aborenses). de macrophyla hebben t meest te lijden gehad van de vorst alhoewel ik drie exemplaren in april na de vorst bijna tot de grond heb teruggesnoeid en verplaatst, ze stonden vooraan in mijn hortensiavak en dus geen pan die bruine takken, en tot mijn verbazing groeien ze enorm en hebben zelfs bloemknoppen. Ik weet wel dat als de rozen het geweldig doen, zoals dit jaar, de hortensia's een beetje kwijnen net als de rhododendrons. je kan kennelijk niet alles hebben.

groet janet

• Plantadvies

Verschillende redenen zijn mogelijk. De vorst, te laat gesnoeid, geplaatst in te diepe schaduw of teveel aan stikstof gegeven. Hoe rijker de Hortensia staat hoe minder wordt er gedacht aan nakomelingen, de bloemen dus.

Plantadvies

• marja

De hortensia's zoals Peter ze laat zien bloeien nu toch nog niet zo uitbundig?

Bij bij beginnen ze pas te komen.

gr marja

• Viola

Bij mij zijn de hortensia's net zo ver als op de 1e en 3e foto.

Viola

• Kees

Zo Peter, niet veel vorst gehad? Ik heb ook niet veel bloemen dit jaar maar ook geen nieuwe scheuten gekregen en dat scheelt ook Ik denk dat ik hem ga verjongen of een nieuwe koop.Maar die van jou staat er mooi bij dit jaar.

Kees.

• Miep

Bij ons doen de rozen het inderdaad geweldig en de hortensia's staan er groen bij, maar zonder bloemen, of knoppen. Ze waren allemaal (er staan er 6) bevroren, alle takken met bruine brosse frommeltjes. Helaas heb ik ze dus nog laat diep moeten terug snijden. Ik geef wekelijks een gieter met voeding en hoop dat ze volgend jaar weer stralend zijn. De klimhortensia doet wel wat, maar 't is allemaal een beetje magertjes.