snakken naar regen

• maria

Niet voor niets is “het weer”gespreksonderwerp nummer één in nederland !!

Ook hier is het wekenlang droog geweest en heb ik dagenlang dag en nacht moeten bevloeien.Sproeien doe ik niet, zonde van het water, ik breng het water dáár waar het moet zijn, nl. op de bodem.

Een gevolg van die zonnige droogte was, dat de rozen hebben gebloeid als nooit tevoren.En daar heb ik heel veel plezier aan beleefd.En de bermkanten en andere plekken waar (nog) niet gemaaid is, zien er schitterend uit met al die goudkleurige grasaren.Meestal wordt dat gras door het vocht neergeslagen en ziet het er maar viezig uit.Dit jaar lijkt het wel Frankrijk!!

Maar een heel vervelend gevolg voor de vogels is, dat er dit jaar weinig bessen zijn: de meidoorns, die vorig jaar overvol waren, hebben bijna geen bessen en datzelfde geldt voor de sleedoorns.Ook veel vlierbomen zetten bijna geen vrucht.En ook is er nu al te weinig voedsel voor veel vogels, er zijn duidelijk minder insecten dan andere jaren.

Maar gistermiddag en vannacht is er wat regen geweest dus kan de pomp nu weer een poosje uit.

Maria

• Teuni

Afgelopen woensdag is er rond half 1 hier een bui van 25 mm gevallen Marian. Heb jij daar niets van meegekregen? Kan natuurlijk plaatselijk zijn.

Het was hard nodig. De hortensia's hingen elke dag slap ondanks de gieter water die ik er elke dag bij gooide.

Mike, ik hoop dat er voor jullie ook regen komt. Daar gaat niets boven. Sterkte ermee.

gr. Teuni

• Jalos

Gistermiddag 2 keer een redelijk pittig buitje gehad en daarna van tijd tot tijd wat gemiezer, eindelijk!

Heerlijk hier is het dus ook zo kurkdroog en wil het de grond niet eens in.

De grond neemt bijna niet meer op.

Moet ook steeds met water naar mijn volkstuin slepen dus ben blij dat er eindelijk wat regen is gevallen.

Mijn achtertuin heb ik overigens regelmatig besproeid.

Voortuin 2 keer dit jaar geloof ik die moet het maar met wat minder stellen.

• theo

Zoiets, Mike?

De Rudbeckia's

De Leylandii's

De Forsythia's

Bottelroos en eikvaren

't gras

't voetbalveld

de duinen

Het neerslagtekort op veel plaatsen in het noorden is inmiddels opgelopen tot ruim 200 liter per vierkante meter.

Bekijk de oppervlakte van je tuin en zie hoeveel liter je moet sproeien voor een normale vochthuishouding. Ongelooflijk veel kubieke meters. :(:(

Selectief sproeien met een pomp is de enige oplossing tot de regenverwachtingen van 70% en meer een keer niet bedriegen ;).

Ik blijf hopen en bidden om regen, met vr groet, Theo.

• anja

hoi theo.

dit is wel heel erg wat je laat zien.

ik hoop voor jullie dat de weersgoden nu wel luisteren.

heel veel sterkte allemaal.

groetjes anja

• Marian

Nee, daar hebben we niets van meegekregen, een paar druppen, maar je kon er gewoon in blijven staan je werd er niet nat van.

Kun je zien, vogelvlucht niet eens zo ver, de ene 25 mm en de andere niets.

• kuuk

Zelfs hier op de Veluwe waar we echt regelmatig genieten van een bui verbeeld ik me dat de mais toch echt achterblijft bij andere jaren. En aan de kolen die dan in jullie streken moeten groeien durf ik dan maar helemaal niet te denken.

Sterkte

• kuuk

Nederland een Kikkerlandje? Nou hier word je toch niet vrolijk van. Heel veel sterkte daar in 't hoge noorden.

• frouwk

We hebben gelukkig een sloot achter ons en met de pomp is het niet erg,

maar tis wel verschrikkelijk droog.

Kan me haast niet voorstellen dat het in het voorjaar zo nat was :-)

Grz. frouwk

• janet

aah wat een treurnis zeg, ik wist niet dat t zo erg was, hier in lelystad is t ook wel droog maar het is te verhelpen met sproeien en toch wekelijks een flinke bui maar dit is echt ernstig, ik hoop echt dat t snel gaat regenen bij jou in de buurt. Ik geloof de weerberichten ook niet echt meer, t zou vandaag ook gaan regenen nou hier was t stralend weer en behoorlijk warm.

veel succes

Janet