Dag allemaal,
Zit er een logica in het vogelbezoek in je tuin? Door het jaar heen dan.
Zie nu alleen maar de Ekster.
Wil graag de mus terug.
Van de winter heb ik een 15 soorten geteld, maar het is nu duidelijk minder, en de mus…. laat zich ook niet zoveel zien, wel de heggemus, de meesjes zijn ook volop aanwezig, hangen vaak aan de zaaddozen van de gleditsia. Tortels zijn ook tamelijk trouw, de merels tegen de avond, en ik heb niet zozeer eksters alswel kauwen en daar ben ik ook niet zo dol op. Het is inderdaad een beetje kaal, maar tegen september komt er vast weer van alles fourageren.
groetjes annemarie.
De logica zit hem er in dat er vogels in de omgeving moeten kunnen leven.Als er niet voldoende voedsel nest-en schuilgelegenheid e.d. is, zullen vogels niet graag in een tuin komen.
Eksters kunnen bijna overal wel iets van hun gading vinden, het zijn alleseters.Maar mussen zijn zaadeters en eten bij voorkeur op de grond en in woonwijken lopen nogal wat katten rond. .En in woonwijken met tuinen ruimen de mensen alles op: ze knippen de zaden van de planten, maaien het gras, zodat er geen zaad aan komt enz. enz.Ook is er in tuinen vaak weinig schuilgelegenheid in de vorm van bomen en struiken om in te vluchten. Bovendien maken mensen hun dakbedekking zó, dat er geen plekjes zijn om nesten te maken.En mussen nestelen graag in groepjes, zodat één nestplekje niet voldoende is om ze te lokken.En wat mezen betreft, die eten graag insecten , rupse, luizen e.d. Maar tuiniers bestrijden die voedselbron zowel met gif als met zgn. ecologische middelen.
Kortom,zorg voor voedsel, nest- en schuilgelegenheid liefst samen met de buren misschien lukt het dan!
Maria
Hier heb ik ook veel musjes vooral als ik wat brood buiten heb gegooid:D en merels en een enkele lijster, gierzwaluwen bij de fleet overvliegende aalscholvers en scholeksters, en ook regelmatig houtduiven in de tuin. Meesjes zie ik minder eerlijk gezegd maar wel aardig vliegverkeer, mag niet klagen.
Bij ons in de tuin zitten nu jonge zwaluwen op een rijtje en de ouders komen ze om beurten voeren een prachtig gezicht!
Nooit eerder waren ze er ,maar er zijn in de buurt nogal wat boerderijen afgebroken i.v.m industie,dus ik denk dat het daar door komt,ook veel mussen ,merels,lijsters en de ooievaar vliegt geregeld rond,ik weet niet of die onder vogels valt!
Hier lopen veel katten rond dus merels en mussen zie je niet veel.
De kauwen zijn gelukkig ook nier meer zoveel als vorige jaren maar wel een koppeltje duiven (ik weet de soort niet, ze hebben een soort wit ringetje om hun nek en zijn beigebruin van kleur) een enkele vlaamse gaai en vooral veel eksters.
Die komen op het konijnenvoer af wat door de kids geknoeid wordt. Wat kunnen die beesten `klepperen` zeg. Wat een herrie.
Toch hebben ze ook hun nut want bij buren verderop staat het konijnenhok veel dichter bij het huis en daar hebben ze nu ook muizen en die heb ik hier niet (meer) gezien.
En vanmiddag vond ik bij mijn achterraam een klein dood koolmeesje. Zag er van buiten onbeschadigd uit maar ja misschien toch een knauw van een kat gehad.
Sneu hoor.
Ik voer iets minder omdat de milleudienst een val heeft gezet om ratten te vangen.
Heb ook al een jong gezien. Ze rennen overdag door de tuin en jagen dan de mussen weg als er nog brood ligt.. De muskesrat is er ook maar die is beschermt geloof ik. En dan hebben de marter nog, tis wel vervelend.
De gemeente is met de slootkant bezig geweest en is uit gebaggerd dus ik denk dat ze zijn opgejaagd.
Grz. frouwk
Wil niet opscheppen, maar hier barst het van de vogels. Van de groene specht over alle gangbare zangvogeltjes tot aan ijsvogeltje en lepelaar. Toevallig probeerden we eergister de soorten te tellen, die we de afgelopen weken hier zagen. We kwamen tot 49. Stond er zelf ook van te kijken. Mussen zat hier, tientallen. Die komen elke dag bij het vogelhuisje eten en wonen allemaal in de grote klimop, die de schuur heeft overwoekerd. En overal in de klimrozen zie ik mussen de bedelende jongen voeren. Prachtig.
De lijsters zie en hoor ik de hele dag slakken hakken op de terrassen en de flagstones en de mezen foerageren op luizen in de rozen en in de bomen. Merels zijn er ook meer dan genoeg en de winterkoninkjes hebben om de haverklap weer jongen, die als een soort grote bijen om je heenvliegen. Bij de poel hebben de waterhoentjes kuikentjes, diverse eenden broeden voor de tweede keer en de zwanen zijn er ook vaak met hun vier kuikens. Die probeer ik wel uit de poel te houden, want ze halen alles overhoop, maar soms laat ik het ook gewoon gebeuren.
Ooit het boekje gekocht ‘Mijn tuin, een paradijs voor vogels’ en inmiddels is het hier zo ver…
Mike
hier in Lelystad stikt t van de mussen, lekker eten bij t konijnenhok van de buren, merels, groenlingen, puttertjes (leuk vogeltje), veel spreeuwen, ooievaars (mijn buurman heeft een koivijver aangelegd met een vogelalarm die t toch niet zo goed doet, hihi) reigers, meesjes. en toevallig een ontdekte ik gisteren dat de pimpelmeesjes een nestje hebben met schreeuwend grut aan de zijgevel van mijn huis. Verder kautjes, eksters, kwikstaartjes. Het is echt leuk al die vogels, regelmatig pak ik t vogelboekje omdat ik weer een vogel zie die ik niet ken. Hier allemaal grote tuinen, ecozone om de hoek en een groot bos op 5 minuten loopafstand en iets verder natuurpark lelystad. Het is echt genieten.
gr janet
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?