Vogels in de tuin

• kitty

Ik moet zeggen dat wij in Amsterdam de laatste jaren niet zoveel mussen hebben gehad als dit jaar! Als we door de tuin lopen vliegen ze met z'n allen uit de V. tinus, ze vliegen af en aan in de hoge coniferen achter, ze scharrelen met een hele club op de grond en zitten boven ons op de pergola. Verder begint de merel nog als eerste de dag- ‘s nachts dan- met gezang en zodra wij opstaan en buiten komen vliegt’ie gelijk om ons hoofd heen vragend om wat geraspte kaas! Ik weet dat het wat zout is, maar hij vindt het heerlijk…En er is altijd een mannetjesmusje

wat gelijk met hem komt meepikken…leuk gezicht.

Verder ook eksters achter in de bomen. Veel geluid inderdaad! Verder zit er vlakbij nog een duif op een nest…niet zo leuk natuurlijk, maar wat doe je eraan? :D

En wat een heerlijk weer de laatste dagen, ‘s morgens gelijk in de ochtendjas naar buiten en ’s avonds buiten eten. Vanavond moesten we wel de spullen plotseling oppakken vanwege een buitje, dat wel. Maar dat was eigenlijk ook heerlijk.

Kitty

• viool

Er it bij ons in Zeeland ook van alles gisteren een lepelaar over zien vliegen, het barst van de mussen en puttertjes, merels,lijsters, zwarte roodstaart, groenling, huis en boerenzwaluwen, reigers enz. enz.

Vanmorgen is er een zwaluwnest van de muur gevallen met eitjes…zielig hoor.

Groeten Viool.

• Yvonne/elfje

Ik denk dat het erg afhankelijk is van de tuin zelf.Ik heb veel water in de tuin,en ik merk dat veel vogels daarom even komen buurten.Ik zie dagelijks koolmezen,tortelduiven,vlaamse gaai,roodborstjes,merels,eksters,kauwen,

heggemussen.En dat in een hele kleine stadstuin.

Groetjes,Yvonne

• Katinka

Een Ekster wil nog wel eens de kleinere vogeltjes verjagen. Misschien komt het door de aanwezigheid van de Eksters dat je mussen weg zijn? Mussen komen eigenlijk alleen als er wat te eten of te drinken valt. Of als ze een zandbad kunnen nemen, daar zijn ze dol op.

• Teuni

Hier komen de mussen op kleine zaden af die overblijven uit een mengsel met zonnepitten. Ook stukjes brood eten ze op.

Verder hier koolmezen, af en toe een merel, tot voor kort pimpelmeesjes maar die zie ik niet meer.

De koolmeesjes komen voor de zonnebloempitten en voor een bad in de drinkschaal.

Eksters zitten vanaf het dak wel eens te loeren maar komen bijna nooit in de tuin.

gr. Teuni

• Mike

Hier zijn vandaag verschillende nesten van verschillende vogels uitgekomen. Zag een batterij jonge merels met heel kort staartje, kunnen nog amper vliegen. En ook verder zijn ze nog enigszins ‘clumsy’. En ook een nest zanglijsters is uitgekomen, - ook van die dikke hummeltjes met korte staartjes. Verder jongen de winterkoninkjes maar aan, - weet niet, hoeveel stellen er gebroed hebben, maar vanochtend vlogen er voor de vierde keer in een paar weken tijd van die superkleine beestjes om me heen, - net grote hommels. Erg leuk. De zwanen hebben ook vier jongen, al aardig groot, maar nog steeds donzig silvergrijs.

Toen ik bij het tuinhuisje even zat te paffen, vloog er een gezin staartmeesjes de rozenboog in. Vader, moeder en zes kids. Lekker luizen oppeuzelen. Het was een gepiep, - net als bij pimpelmeesjes. Verder een tsjiftjaf gezien, de grauwe vliegenvanger, de bonte specht kwam bijna op mijn schouder zitten, per ongeluk, de mussenkolonie maakte zelfs meer lawaai dan de wind, in de poel waterhoentjes met jongen, in de moestuin een groenling en dan ben ik de helft nog vergeten…

Mike

• paula

Al dat moois in jouw tuin!! Dat kan ook bijna niet anders. Als ik de foto's in herinnering haal van het tuinfeest vorig jaar, hebben ze bij jou de hemel op aarde. :):)

Paula