Kikker???

• wil

Vreemde eend in de bijt.

Ik was net een beetje aan het ruimenZag ik iets wegspringen.

Ik dacht een muisje maar het bleek een kikkertje te zijn.

We hebben geen sloot of vijver in de buurt en in de 31 jaar dat we hier all wonen is dit de eerste kikker.

Volgens mij is heel de natuur in de war.

Planten bloeien te vroeg .Alles te droog of te nat.

Hoe is dat bij jullie?Of zie ik spoken.

Nog even iets plantgericht.

Ben van de week naar het westbroekpark geweest.

Schitterende rozen.

Voor de liefhebbers.Binnenkort wordt weer de gouden roos uitgereikt.

Altijd leuk om mee te maken.

Wil.

Groeten uit den Haag

• Mike

Hoi Wil,

Weet je wel zeker dat het een kikkertje was? Want zonder sloot, vijver of ander water in de buurt kom je die in de zomer niet gauw tegen. Misschien was het wel een pad, want die zien er net zo uit. Sommigen zijn egaal-bruin, anderen gespikkeld en weer anderen tamelijk licht van kleur. Padden springen niet zo gauw, alleen als ze opgeschrikt worden. Meestal lopen ze. Als het een pad is, zou ik 'm koesteren, - eet heel wat schadelijke naaktslakken en insecten op. En volwassen vrouwtjespadden zijn ideale muizenverdelgers. Die eten alles op, wat ze nog net kunnen doorslikken. Yak….

Mike

• wil

Hoi Mike

Hijzij was dus egaal bruin.

Waarschijnlijk is het dus een pad.

Die heb ik dus ook nog nooit eerder in mijn tuin gezien.

Ik zal hem koesteren want van slakken ben ik ook niet zo,n liefhebber[laat staan dat ik ze zal eten.Bedankt voor je antwoord en wel te rusten.

Wil

• Katinka

Hé wat een goed nieuws hoor ik nu, eten padden ook naaktslakken? Ik heb hier wel eens mijn padden zitten observeren, maar die lieten zo'n grote bruine slijmerd gewoon langskruipen. De padden waren nog redelijk klein moet ik er bij zeggen, en die naaktslak erg groot. Ik heb die slak uiteindelijk zelf maar even aan de vissen gevoerd, maar ik vroeg me daarna wel af waarom ze hem nou niet op wilden eten. Het wemelt hier van de padden, vooral die kleintjes op het moment. Padden kunnen best goed springen vind ik, in mijn tuin zijn allemaal muurtjes en zelfs een trap, die nemen ze met groot gemak.

Zo sneu, er zat er één onder de vuilcontainer en die heb ik overreden met een wiel (container zat erg vol)… week later… weer één overreden door de vuilcontainer (nu door mijn man). Het is vast een lekker plaatsje daar maar ik kijk er voortaan eerst even onder!

• mw.lutetia

volgens mij eten padden alleen die kleine naaktslakjes;die grote vind ik zelf wel.ik heb er de agelopen twee weken meer dan 60 gevangen;over de composthoop heb ik een oud vloerkleedje liggen;daar zitten ze dan elke ochtend onder.luut

• Kees

Even een vraagje mw. lutetia wat doe jij met de naaktslakken die je vangt.

Ik heb er n.l. ook vrij veel op mijn terras op èèn hoog komen volgens mij uit de diverse tuinen beneden mij. Als ik ze vang gooi ik ze maar over het muurtje van het terras maar volgens mij komen ze weer net zo hard terug. Een echte oplossing heb ik nog niet gevonden, heb wel eens een heksenketel met bier gevuld en ze daar in gegooid maar ik vind dat zonde van het bier en je blijft toch maar aan de gang daarmee.

Kees.

• Nina

Ik gooi ze altijd achter de tuin. Daar is een parkeerplaats en rijden zo nu en dan auto's. Als ze niet op tijd weg zijn…….. jammer dan. Ik heb ze laten leven, verder is het aan de slakken om zich tijdig uit de voeten te maken. :D:D:D Hiermee heb ik het met mezelf op een akkoordje gegooid

• mw.lutetia

vlak bij mijn huis hebben we een stukje wildernis met heel veel onkruid,bramen,zaailingen van bomen;daar breng ik ze naar toe;er zitten veel vogels en elke nacht wel egels.er zijn geen tuinen vlakbij.in mijn vorige huis bracht ik ze eens per week naar een weiland in de buurt.luut

• Kees

Wel een beetje zielig Nina, die slakken zijn niet zo snel als die mileuvervuilers

die ze auto`s noemen, een noodzakelijk kwaad vind ik.

Kees.

• Kees

Eens per week Luut lijkt mij een goed idèè maar hoe bewaarde je ze dan ze sloffen toch er weer vandoor. en pak je de naaktslakken met de blote hand of met een rubberen handschoen? Ik pak ze altijd met de blote hand maar het is wel smerig.

Kees.