Het heeft een jaartje gekost, maar nu heb ik het op mijn volkstuin voor elkaar om een leuk stukje siertuin aangelegd te hebben. Pfff, als dat je wens is, dan is een jaar wel lang hoor! Ieder zijn eigen passie, een passie van mij is zaadjes verzamelen en dan die dus ook gaan zaaien. Een van de eerste plantjes die zich daar voor zouden gaan lenen was/is het rapunzeltje. (een paar weken geleden fotografeerde ik deze en plaatste een berichtje, “kunstwerkje”). De bloemen ervan zijn nu uitgebloeid, de zaden beginnen te rijpen en dagelijks kijk ik of er te oosten valt. Nog niet, nog net niet, een kwestie van dagen waarschijnlijk. De uitgebloeide bloem ziet er al lekker stekelig uit en de zaden worden bruiner en gaan steeds losser zitten, maar ze zitten echt nog vast!
Wat denk je? Kom ik vandaag weer kijken, zijn al de bijna rijpe bloemknoppen er af (op 20 cm hoogte). Wie of wat heeft dat nou op zijn geweten. Een menselijke passant? Niet waarschijnlijk want als ze het aan me vragen dan krijgen ze het en dan sloof ik me er zelf wel voor uit! Welk beest trotseert deze ruwe stekeligheid en heeft na een hap geen spijt? De bekende belagers van mijn groentes zijn: duiven, ratten, woelratten. Verder zitten er nog papegaaitjes, eksters, merels, kauwen en nog een hoop kleinere vogeltjes en meneer de haas en ???. Konijnen zijn er dit jaar niet. Moet ik nou ook het rapunzeltje nog onder het nettengaas gaan zetten midden in mijn siertuin? Wie snapt wat hier aan de hand kan zijn? Wie heeft er keelpijn?
Olga