taxus verbrand?

• rovianne

Wie kan me zeggen wat er met mijn taxus gebeurd is?

Ze zijn van het rioleringsbedrijf bij ons geweest met een graafmachine. De machine heeft dus op exact dezelfde plaats gestaan als dat het nu bruin is. Maar volgens hen kan dit niet van de machine af komen omdat die niet warm wordt?……. :s

De bruine plek kwam ineens 1-2 dagen later opzetten.

De taxus staat er al heel erg lang (>15 jaar)

Is hier nog iets aan te doen?

Alvast bedankt.

• Kees

Je zei op dezelfde plaats gestaan als de taxus of heeft de machine soms er tegen aan gestaan? Dan is het misschien van het graven van de machine in de grond die niet helemaal schoon was? Faecalien misschien want het lijkt wel of er een hond of kat iets gedaan heeft.

Kees.

• rovianne

graafmachine heeft er tegen aan gestaan.

Er is op een ander stuk gegraven dus de taxus is niet van zijn plaats af geweest.

Dieren lijkt me niet. Het zit te hoog daarvoor en daarbij komen er geen dieren bij onze voordeur.

• fred

Zo'n machine heeft vast wel een uitlaat en wat daaruit komt is vanzelfsprekend wel warm, om niet te zeggen heet. Dat zou de oorzaak kunnen zijn.

Fred.(Graaft bij voorkeur met spade.)

• ann

Ja, daar dacht ik ook al aan het is toch een hele hete lucht die uit de uitlaat komt. Vooral omdat het precies een strook is die helemaal uitgedroogt is. Taxus kan vaak nog wel bijtrekken maar zal wel lang duren eer het weer helemaal groen is.

Ann

• Kees

Het zal inderdaad de uitlaat wel zijn geweest,

die uitlaatgassen zijn flink aan de hete kant

groeit wel weer weg maar zal wel even duren.

• Mike

De schade kun je zonder meer verhalen op het bedrijf, volgens mij. Want dit soort plekken op een gezonde taxus kunnen alleen ontstaan door te veel hitte of door rioollucht/ertegenaanplassen. De taxus ziet er verder heel gezond uit, dus er is duidelijk sprake van een beschadiging door bovengenoemde oorzaak. Zal op den duur wel weer herstellen, maar dat duurt idd even. En als dit bedrijf netjes is en oog heeft voor de geleden schade, want mooi is anders natuurlijk, dan geven ze op z'n minst wat korting op het verrichte werk en bieden hun excuus aan.

Hopelijk hebben ze ook wat geleerd van dit incident en zullen ze in het vervolg hun apparatuur verstandiger opstellen…

Mike

• Tuinprins

Ik heb al een paar keer meegemaakt (niet bij mezelf maar bij anderen) dat dit soort bedrijven (loonbedrijven, bouwbedrijven etc.) weinig oog heeft voor planten. Waar het bij hen veelal omgaat is dat ze makkelijk en snel kunnen werken. Als er schade is wordt dit vaak gebagatelliseerd. (“Er is bijna niets van te zien”, “Het groeit wel weer aan” en meer van dat soort opmerkingen. Over schadevergoeding hoef je al helemaal niet te spreken.

Er zijn uitzonderingen maar die moet je met een zaklantaarn gaan zoeken.

Moraal van dit verhaal: Als er werkzaamheden in of nabij een tuin worden gedaan altijd van te voren duidelijk laten merken dat je veel waarde hecht aan je planten en dat beschadigingen aan planten vergoed moeten worden.

Gegroet, de tuinprins

• rovianne

Volgens de man van het rioleringsbedrijf kon dit dus niet van zijn machine komen omdat die niet warm werd.. tja ik heb meteen gezegd dat ik dit zeer ongeloofwaardig vind.

Na de vakantie komt hij terug om te kijken hoe het ermee is. Hij vertelde dat hij een botanische achtergrond had en dat de conifeer een kalktekort had…

Als hij het niet naar onze tevredenheid oplost dan schakelen we de woningbouw in, die was de opdrachtgever voor het maken van de riolering.

Er zijn namelijk nog 2 planten door die verhitting beschadigd alleen niet zo heel erg.

• Tuinprins

Die man had duidelijk geen ‘botanische’ achtergrond want Taxus houdt van een lichtzure grond. Kalkgebrek toont zich door een vale kleur en niet door zo'n plek die plotseling optreedt. De plek op de foto is zo goed als zeker ontstaan door de hitte uit de uitlaat van de graafmachine of de warmte van de motor. Een andere mogelijkheid is dat er iemand tegenaan heeft gepist.

Verwacht niet dat de man terugkomt om te kijken hoe het gaat met de planten.

Gegroet, de tuinprins