planten langs sloot

• Margriet

Rodgersia is ook een plant die het bij water geweldig zal doen. Erg mooi blad en sterk, hij staat hier al jaren op een geheel verkeerde plek (veel te droog) en doet het toch prachtig.

Gr. Margriet.

• Margriet

Nee, hij is uitverkocht. Maar dat is geen probleem, slechts een kwestie van een paar weken. :-) Je hoeft er ook geen tientallen van aan te schaffen, een stuk of 5 op een groot oppervlak is genoeg. Daarna zelf even splitsen etc. en het is in een jaar dicht. Als je hem zat mocht zijn na jaren, hij ligt er ook zo weer uit.

Fijne eigenschap, beresterk maar niet onverwijderbaar.

Gr. Margriet.

• Katinka

Mijn favorieten zijn al grotendeels genoemd (rodgersia, hosta, persicaria) maar wat ik nog mis in het rijtje zijn de varens. Koninginnevaren, prachtig aan de oever! En een mooi contrast met de plattere en bredere bladeren van de hosta's.

Astrantia is ook een goede kandidaat, net als filipendula. Voor groot blad kun je ligularia dentata kiezen, apart door de donkere onderkant van het blad, maar die wordt hier vaker aangevreten dan de rodgersia. Ook leuk: moeras vergeet me nietjes. En vergeet niet de bollen: gewone narcissen doen het vaak prima in de vochtige oever (iets hogerop) en leucojum mag met de voeten in het water. Ook leuk zijn camassia's net als kievitsbloemetjes… Als struik kun je cornus (de bonte) en hortensia goed gebruiken.

Ik heb zelf miscanthus (kleine silberspinne) aan de oever groeien, die doet het prima. Bij de buren staat zelfs een vlinderstruik, en ik wacht nog iedere keer op die strenge winter of overstroming waarbij die het niet gaat redden, maar dat gaat dus wonderwel goed!

• Hinke

René en Margriet, ik begrijp van Neerlandstuin dat Astilboides tabularis en Rodgersia eigenlijk de zelfde plant is < Astilboides tabularis (voorheen Rodgersia tabularis) >

In ieder geval zet ik hem op het lijstje.

En Margriet voordat ik de walkant vrij heb en kan beplanten, dat duurt nog wel even:-)

Katinka, ook jij bedankt voor je bijdrage maar een aantal soorten die je noemt worden veel te hoog. Zoals Miscanthus kleine silberspinne, heb ik ergens anders staan, maar zou daar langs de sloot te hoog worden en zeker struiken zoals Cornus en Buddleja worden daar veel te hoog en te groot. Ik ben nu niet thuis dus kan niet even een foto maken, heb nog wel deze waarop je een beetje mijn uitzicht kunt zien. Rechts van de stoel is een stukje van de oever die ik wil beplanten. De stoel staat op een houten vlonder bij het slootje:-)

Hinke.

• paula

Ohhhh Hinke!! Wat bloeit jouw Lampenpoetster mooi. Ik heb er ook één maar die heeft slecht 3 bloemaren gehad.

Paula

• Hinke

Hij is ondertussen al lang uitgebloeid Paula, deze foto is van 12 juni, maar ik vond het zelf ook wel verbazend dat hij zo mooi is geworden. Ik heb hem vorig jaar bij een supermarkt uit een 1 euro bak gehaald:-):-) En Mike gaf tips hoe hem over te houden etc. dus dat heeft blijkbaar goed gewerkt:-)

Hinke.

• Katinka

Och, niet aan gedacht! Ik heb best wel hoge planten staan omdat ik een hoogteverschil van 2,5 meter heb tot aan de sloot, dan maakt een plant van 2 meter hoog niet echt uit voor het uitzicht. Als ik boven in de tuin zit, kijk ik er overheen en ik vind het geweldig om beneden tussen de hoge planten in te zitten :).