kamperfoelie snoeien...

• Musicalfan

Onze achterbuurman heeft een kamperfoelie zijn tuin gepland. Nu is deze zo gegroeid dat hij heel mooi bij ons over de erfafscheiding groeit. Erg mooi om te zien als hij bloeit. De afgelopen jaren (we wonen hier nu 5 jaar) bloeide hij erg mooi en hebben we er dan ook niets aan gedaan. Nu zag ik dat de voorkant groen is, maar het er achter (te weinig licht denk ik?) behoorlijk kaal is.

Hoe en wanneer kan ik die kamperfoelie het beste snoeien zodat hij weer mooi vol wordt? Het schijnt een aparte soort te zijn, ik plaats daarom voor de zekerheid maar even een foto:

Alvast bedankt voor jullie reakties.

• lisa

Officieel mag je wettelijk gezien niet zomaar planten van je buren afsnoeien

andersom mag puur wettelijk gezien de buurman ook zijn planten niet over je schutting laten groeien tenzij je daar je toestemming voor geeft

Hij moet dus ook zijn toestemming geven dat je mag te snoeien

Zelf snoei ik mijn kamperfoelies in maart

en je kunt behoorlijk terug snoeien

http://yasha.gerits.net/Lonicera%20=%20Kamperfoelie.htm

• Musicalfan

Ik denk dat de buurman geen bezwaar heeft…. hij woont er al maanden niet meer, zijn huis staat te koop en hij doet helemaal niets meer aan de tuin (het verkoopt volgens mij op die manier ook niet, maar goed, dat is verder niet mijn pakkie an).

Bedankt voor je tip!

• lisa

Nou, dan wat niet weet wat niet deert toch? hihi

Succes alvast met snoeien

Groetjes Lisa

• Musicalfan

Tja.. ook als de buurman er nog wel had gewoond had ik wel gesnoeid hoor. Het is toch mijn tuin? Het hangt helemaal over de schutting heen tot bijna op de grond. Ik vind hem mooi hoor, daar niet van (ik hoop dat de nieuwe bewoners hem laten staan), hij is alleen aan een hoognodige snoeibeurt toe, het is dus absoluut niet mijn bedoeling om hem “weg te snoeien”. Ik neem toch aan dat welke willekeurige buurman dan ook daar geen bezwaar tegen zou kunnen hebben? Is het niet zo dat alles wat “overhangt” in mijn tuin ik mag weghalen?

• anneke Im

Neem nu een paar stekken er van, dan heb je hem zelf ook

.Dit is de juiste tijd om stekken ervan te nemen.

Stekken met een hieltje . Anneke

• Musicalfan

Ik heb zoiets nog nooit gedaan, wat is stekken met een hieltje?

• Hibiscus

Hangen de “lianen” al op de grond ? Dan kan je eenvoudig een “liaan” op de grond leggen en op het punt waar enkele blaadjes zitten er een lichte steen op leggen. Daar waar de blaadjes/stengel de grond raken, zal bijna altijd de plant gaan wortelen. Na een week of 4 kan je de stengel losknippen van de hoofdplant en heb je een nieuwe plant.

Maar als je wil snoeien….normaal snoei je de oude, deels verhoute delen weg om de plant weer aan te zetten tot groei en dat doe je in maart. Kamperfolie groeit altijd naar het licht toe. Vandaar wellicht dat hij wat kaler is achteraan. Maar zo te zien is het al een hele “warboel” EN de plant staat niet op jouw grond dus je zal even zelf moeten inschatten wat je waar kan weghalen.

Veel succes !

Hibi.

• Musicalfan

Ik heb nog even een duidelijkere foto gemaakt. Op die manier kan je zien dat de kamperfoelie bij de buurman vandaan helemaal bij ons over de erfafscheiding heen hangt. Nogmaals ik vind dat helemaal niet erg, hij heeft tot nu toe (we wonen hier nu 5 jaar) ieder jaar prachtig gebloeid, maar ik zie wel dat het achter kaal begint te worden en daar wil ik graag wat aan doen.

Niet met de intentie om de boel van boven af weg te snoeien (je hebt van die mensen die alles wat op hun erf overhangt weg gaan halen, niet omdat ze er last van hebben maar omdat het van de buren is), ik wil hem heel graag mooi houden.

Buurman woont er dus al niet meer, huis staat te koop, we hadden ook geen contact met de buurman, dus ik vind het ook niet nodig om nu uit te gaan zoeken waar hij woont om te vragen of we de kamperfoelie aan onze kant mogen snoeien…

Ik ga hem in maart snoeien (heb inmiddels via google uitgevonden dat het de Lonicera x tellmanniana is) en dan ben ik erg benieuwd of hij daarvan opknapt!

• elfje

Ik zou het nu doen hoor op een dag zonder zon.Kamperfoelie is net onkruid,is mijn ervaring.Je moet maar afwachten wie er komt wonen!Dat huis kan in maart alweer bewoond zijn….