Volgens mijn eigen ervaringen is er wel degelijk een plantje dat aan de gestelde eisen voldoet. Heeft inmiddels het hele gazon in de voortuin overgenomen en omdat het zo mooi staat, plant ik het nu ook elders in het gras. Het is beloopbaar (je moet er niet op gaan voetballen uiteraard) en zeker goed maaibaar (wat na verloop van tijd niet meer echt hoeft, want het is sterker dan het gras en wil graag alleenheerser zijn).
Het plantje heet ‘Isotoma fluviatilis, syn. Pratia penduculata’ en komt uit Nieuw Zeeland. Familie van de vetplant-achtigen, maar houdt desondanks ook van iets vochtige grond. Heb het nu een aantal jaren op verschillende plekken getest en ik moet zeggen, het voldoet aan mijn verwachtingen en eisen. Niet alleen geschikt als grasvervanger, maar ook als bodembedekker op moeilijke plekken, randplantje voor vijverranden en ook in potten doet ‘ie ’t prima. Een sterk gevalletje dus.
Moeilijk en zelden verkrijgbaar, maar ik heb 'm wel in de verkoop. De voorraad is weliswaar geslonken (veel vraag bij het zien…), maar ga het morgen weer oppotten. Hieronder nog een foto, even geplukt van het net (hoop dat de link het doet.
Mike