wat te doen met roos met sterroetdauw?

  • Brigitte Verkuijl

    Mijn Flammentanz is vreselijk lelijk nu door de sterroetdauw. Wat kan ik doen nu? Vorig jaar en het jaar er voor had hij dit ook al, ondanks het snoeien en bestrijden. Misschien niet de bladeren genoeg verwijdert vd bodem. Moet ik haar nu afknippen en hopen dat het volgend jaar niet weer gebeurd? De meeste bladeren zijn bijna zwart er van :(

  • mw.lutetia

    alle aangetaste bladeren verwijderen en afvoeren;niet op de composthoop;nieuwe bladeren behandelen;heb je genoeg gemest en water gegeven?ook al het nieuwe blad dat aangetast lijkt gelijk afknippen;ontsmet je gereedschap na afloop!luut

  • christine

    ik heb ook veel rozen met dat euvel. Ging met de aangetaste blaadjes naar de plantendokter in Lottum, helaas had hij die maandagmiddag ändere bezigheden“.Ondanks goede rozenmest, van de rozenkweker, water, blaadjes direct verwijderen, blaadjes vd grond peuteren, in weer en wind, komt het toch steeds terug. ”Word er wel een beetje wanhopig van, heb prachtige rozen, die heerlijk ruiken, maar er blijft weinig van over op die manier!! Heb alles al eens helemaal teruggesnoeid, maar het komt steeds terug, Help!!!!!! gr.Christine.

  • janet

    beste Murielle,

    ik knip alle aangetaste bladeren (ook groen blad met 1 zwarte vlek erop!!) eraf en soms ook stukjes tak, wat scheelt is de ruimte die een roos heeft om te groeien, veel rozen op een kluitje geeft soms gedonder, zorg in ieder geval voor een open hart dwz alle bladeren in het hart van de plant verwijderen evenals kruisende takken>takken die naar binnen gericht zijn en met de stekels andere goede takken beschadigen. sterroetdauw is een soort schimmel en je zou m evt met een schimmelwerend middel kunnen behandelen. Maar dan moet je m rigoureus strippen, alle aangetaste bladeren verwijderen en bespuiten. Ik heb op zo'n manier een klimroos gered van roest. Soms is het ook zo dat een bepaalde soort het niet naar zn zin heeft waardoor veel ziektes, verplaatsen of verwijderen is wat dan rest. Als je een beschutte tuin hebt zal je meer ziektes hebben ook op plekken waar t vochtig blijft. ik merk zelf t verschil tussen noord en zuid situering, op de zuidkant geen sterroetdauw/luis/roest etc wel veel wind, noordzijde is meer beschut en uiteraard minder zon en daar moet ik toch regelmatig blad verwijderen. Maar ik blijf volhouden en probeer de grond te verrijken met compost/kippemest en de rozen bloeien wel geweldig. bedenk voor jezelf wat je wil doen om de roos te behouden of dat er evt een beter alternatief is. als laatste wil ik je attenderen op Rootgrow, is een nieuw middel dat de wortelvorming van je rozen verbeterd wellicht dat dit de truc is. veel succes en laat even weten hoe t ermee gaat op termijn, verbetering worden vaak niet direct zichtbaar dus wanhoop niet te snel, groet Janet

  • Brigitte Verkuijl

    Dank jullie allemaal en Janet bedankt voor je adviesverhaal. Ik heb idd veel takken die kruisen en naar binnen groei. Dat pak ik eerst aan en voeding heeft ze wel goed gehad en vocht ook. Ze staat tegen een schutting die naar het oost-zuiden staat gericht. Vanaf de ochtend 8.30-16.00 heeft ze zon en staat gewoon beschut.Niet weggestopt maar wel dat er lekker wind langs kan en doorheen. Haaks op de schutting staan de andere schuttingdelen waardoor er wat beschutting is. Ik heb anti sterroetdauw middelen. Moet ik nu weer gaan behandele en dan afknippen vd besmette delen? Kan beter volgens mij de hele roos, vooral rechterdeel afknippen want het is echt erg. Bijna al het blad heb ik al verwijdert maar het is net of het op de stengels ook komt. De roos ziet er niet fit uit, al hoewel ze perfect gebloeid heeft vd zomer en nu na bloei geeft:? Ik snap er niks van. Wat zeg jij? Afknippen en zo ja wanneer nu of voorjaar? Ik heb er alles voor over als ze maar niet doodgaat. Ze is een oogappel zo mooi bloeit ze elk jaar. Als ik radicaal moet snoeien dan is het niet anders…..

  • Katinka

    Als het een schutting is met planken, kun je de roos beter een 30 cm. vóór de schutting laten groeien op een rekje. Kan een heel eenvouding rek zijn van bouwstaalmat (gegalvaniseerde of gewoon roestig laten worden). In hout kunnen schimmels ook overleven, in staal niet. Ook heb je dan meer luchtcirculatie.

    Ik zou nu álles afknippen wat besmet is en volgend voorjaar direct bij het uitlopen beginnen met een (chemisch) middel. Ik denk dat als je dat twee zomers volhoudt, je wel weer kunt stoppen.

    Let ook op of je geen zure grond hebt, het kan geen kwaad om in het voorjaar ook wat kalk aan je roos te geven! Naast de normale bemesting dus.

  • Brigitte Verkuijl

    Hoi Katinka dan denk ik dat het knippen word want bijna de hele roos is besmet. Ze staat idd tegen de schutting van planken die we vorig jaar nieuw hebben laten zetten. De schutting is niet helemaal dicht, het is plank om plank. En aan de andere kant is het gangpad dus daar groeit niks. Het nu nog verplaatsen doe ik liever niet omdat er allemaal bodembedekkers voor staan en de border niet zo diep is 50cm of zo. En ze staat er nu een 4 jaar ofzo. Anders ben ik bang dat ze de aanslag op de wortels niet overleefd. Ik ga dan maar snoeien vd week en flink wat mest weer halen. Gewone rozenmest of koemest wat is nu het beste voor de roos in deze toestand?

  • Katinka

    Ik denk dat je het beste een snelwerkende kunstmest nu kunt gebruiken, dus een vloeibare pokon voor bloeiende planten bijvoorbeeld. Giet ook rustig over het (gezonde) blad, of vernevel, want bladeren nemen ook voeding op en hoe meer versterking je roos nu krijgt, hoe beter.

    Wat ook kan (maar duurder) is rozenmest van ecostyle, het rozenpakket. Dit bevat ook basaltmeel, een bodemverbeteraar die vooral handig is op kleigrond. Die kun je ook nu nog strooien en in de grond werken.

    De nieuwe scheuten die in het najaar groeien, zijn waarschijnlijk niet houtig genoeg om de winter ongeschonden door te komen, maar wie weet hebben wij een zachte winter. Volgend voorjaar kun je dan weer de speciale rozenmest geven.

    Het is wel heel belangrijk met spuiten te starten zodra het blad uitloopt, want de sterreroetdauw ontwikkelt zich op dát moment en in augustus vallen dan je blaadjes zo'n beetje. Als je alles opruimt vóór het nieuwe blad komt, zou er in theorie geen besmetting meer moeten plaatsvinden. In theorie ;) want je krijgt de sporen nooit helemaal weg… dus een paar jaar achtereen spuiten is toch wat ik zou doen.

    Sommige rozen zijn extra gevoelig voor dit soort ziektes helaas.

  • Katinka

    Na al dat gepraat over gif nog een toevoeging in de biologische variant. Het schijnt dat het planten van uien of knoflook helpt. Nog even en de bloembollen liggen weer in de winkel, dus het kan geen kwaad om een paar alliums te halen en te planten. Allium christophii kleurt wel mooi bij de ‘flammentanz’ en iets heftiger van kleur en ook iets hoger is de allium ‘purple sensation’. Of dus gewoon een knoflookbolletje pakken dat aan het uitlopen is geslagen en de teentjes planten. Dat doe ik altijd, kan ik het nog oogsten ook (heb ik pas gedaan).

  • Brigitte Verkuijl

    bedankt hoor ik ga knippen vd week en heb nog liters vloeibare pokon, die ze elke week al krijgen…. Ik laat weten hoe het gaat met de roos.