stapelgek van haagwinde...

• aatje

hallo, ik heb een probleem die steeds groter wordt.

heb een border met daarin 4 bolacasia's en daar tussen verschillende planten/struiken, nu wordt alles overwoekerd met haagwinde (heb ik gegoogeld)

vorig jaar alles er geprobeerd uit te halen, maar dit jaar is t bar en boos…het komt overal op. HOE KOM IK HIER VAN AF ?????

groetjes A

• paula

Wieden, wieden, wieden en nog eens wieden. Alle scheuten die boven de grond komen wegschoffelen en verwijderen. De aan(vol)houder wint.

Paula

• mw.lutetia

u had bij het opkomen gelijk alles moeten terug knippen en dat elke week moeten herhalen;zorg er nu in ieder geval voor dat u alle zaaddozen verwijdert en telkens de planten tot de grond terugknipt.luut

• theo

Ik ben erg blij met haagwinde, decoratieve bloem in combinatie met sterke planten zoals boerenwormkruid en lampionplant. Wel iets begeleiden (in de struiken van de buurman bijvoorbeeld. ;):D

De zwaluwstaat daar heb ik wel last van, tussen de rozen, 1x per weer checken.

• Olga

Je zit ongetwijfeld niet verlegen om dit klusje van blijven weghalen. Ik ken dat helaas maar al te goed. Maar zoals gezegd, moet je dit toch met grote regelmaat doen. Het beste is nog als je alle wortels uit de grond kunt halen, maar ja… onder een boom of struik valt dat niet mee. Waar je er bij kunt, maar wel doen!

Mijn hoop is dat het toch steeds minder wordt en zo zachtjes aan leef ik met de gedachte dat ik er misschien nooit helemaal af kom. Het groeit ook onder de heggen met de buren en komt dus gewoon weer terug als mijn buren niet minimaal net zo ijverig zijn als ik….

Olga

• aatje

ik probeer t ook steeds weg te halen maar idd je kunt er zo slecht bij…

even op vakantie, en ja hoor daar zijn ze weer..

ben van plan om de hele border leeg te halen, op de bomen na, en dan

maar flink de boel op de schop. Op nieuw beplanten met een bodembedekker,

misschien nog suggesties ???

gr, A

• Marian

Ik wil de moed niet in je schoenen schuiven, maar ik had/heb ook een stukje met haagwinde, 2 jaar geleden alles eruit gehaald, alles nagekeken op die witte wortels, alles verwijderd, de grond helemaal omgespit, en alle wortels verwijderd, en nu….. hier en daar komt er weer zo'n mooie krul boven de planten uit.

Is wel een stuk minder.

• Plantadvies

De Haagwinde heeft wortels, die diep in de grond kunnen boren. Men heeft dus moeite om hem te verwijderen. Plukken, schoffelen en alle wortels verwijderen, is de enige oplossing om de Haagwinde te verwijderen.

Uitputten dus.

Plantadvies

• maria

Ik vind ze ook erg mooi, maar heb ze liever niet in de siertuin.Maar in de bosranden zijn ze prachtig.Helaas doen ze het dit jaar niet zo goed.

Wat is zwaluwstaart, Theo?

Maria

• aatje

nou Maria, daar zit m nou net t verschil……….niet in de siertuin.

En wat betreft dat ze t niet zo goed doen dit jaar verschillen we dus van mening,

hier overal schieten ze de grond uit..

groetjesmaria schreef:

>

> Ik vind ze ook erg mooi, maar heb ze liever niet in de

> siertuin.Maar in de bosranden zijn ze prachtig.Helaas doen ze

> het dit jaar niet zo goed.

> Wat is zwaluwstaart, Theo?

> Maria