stapelgek van haagwinde...

• aatje

wil je wat stekkies ?????????

theo schreef:

>

> Ik ben erg blij met haagwinde, decoratieve bloem in

> combinatie met sterke planten zoals boerenwormkruid en

> lampionplant. Wel iets begeleiden (in de struiken van de

> buurman bijvoorbeeld. ;):D

>

> De zwaluwstaat daar heb ik wel last van, tussen de rozen, 1x

> per weer checken.

• carin

Ik zou dus nooit de boel leeghalen en vervangen door een bodembedekker. De enige manier om ze onder controle te houden is door alleen planten te namen, die pollen vormen en niet de hele bodem bedekken, waardoor de grond altijd bereikbaar blijft om de haagwinde uit te trekken of te stekken. Als je een bodembedekker plant, dan wordt het alleen nog moeilijker om de haagwinde te bestrijden, want de haagwinde gaat zich daaraan vasthechten en je vindt nooit meer het begin terug.

Door alle bodembedekkende planten te weren en alleen polvormers te planten heb ik de haagwinde/akkerwinde nu na 15 jaar redelijk onder controle. Carin

• Fred

Het valt me op dat er dit jaar wel overal veel meer haagwinde voorkomt. Ik heb een hoop tuinen in onderhoud en op plekken waar die rakker nooit voorkwam zie ik 'm nu ook. Dat wordt volgend voorjaar al heel vroeg ingrijpen want nu is het al haast onbegonnen werk om al die zooi uit de struiken te verwijderen. ik zoek de worte;s op en trek ze daar af. Beetje dweilen met de kraan open, dat wel.

• maria

Misschien hangt het samen met de manier waarop men in siertuinen omgaat met de bodem? Veel spitten en schoffelen enz betekent veel losse grond - een ideale plaats om je als plant uit te zaaien.Ik doe dat dus niet en heb inderdaad zoals Carin al schrijft meest polvormende planten waarin ze zich niet zo gemakkelijk vestigen.Toen ik hier 16 jaar geleden kwam wonen,zat het hier ook in de tuin, maar ik heb het al jaren niet meer gezien.Maar nogmaals, in de bosranden en op de taluds van mijn “buitengebied” vind ik het een prachtige plant.

Maria

• Marian

Je kunt de lange stengels ook goed gebruiken in groendecoraties.

En met losse grond ben ik het niet eens, want waar hij bij mij staat wordt nooit geschoffeld o.i.d.

Van heermoes ( ook zoiets) ben ik inderdaad wel eens afgekomen door het bijhouden met uitpukken, en dan bedoel ik ook echt bijhouden, dan moet je zowat om de 2 dagen gaan kijken of er weer wat staat. Dat is denk ik het probleem, de meesten zijn niet consequent genoeg, en kijken eens om de 2 weken.

• Jan-Willlem

Aatje,

Voor alle wortelonkruiden geldt het volgende: Schoffel wat dieper als het goed regent en dat doet het nu en schoffel dus de wortels open a.h.w. Nog beter is wieden met veel regen. :D De gaatjes lopen vol met water en de wortels zullen voor een groot deel verrotten. Morgen en overmorgen dus weer het regenpak aan en opnieuw doen. :-(

Je gaat het winnen.

Jan-Willem

• jolanda

ja ik zou ook wel willen weten wat zwaluwstaart is , ik vind de haagwinde soms wel irritant maar beeldschoon , en daarom mag ze op sommige plekjes haar gang gaan

• veralie

mijn tip is om vooral te genieten van het bijna dagelijks terugkerende klusje van haagwinde bestrijden. Verandering van instelling, heeft er bij mij i.i.g. toe geleid dat ik het inmiddels een heerlijk ontspannend karweitje vind :-)

• Tim

Haagwinde?? Is dat met van die witte kelken? Vind hem wel mooi door nijn kamperfoelie heen.

• theo

Liefst akkerwinde of zeewinde dan, die zijn ook erg mooi, roze. :) en combineren goed:D