nieuwe oogst

• Hinke

Wat is het toch leuk om bij zo'n kwekerijtuin rond te kijken, soorten die je in een ‘gewoon’ tuincentrum nauwelijks tegenkomt, staan daar volop. En omdat ik niet kon kiezen tussen de Clematis Princess Diana en Arabella, heb ik ze maar beide meegenomen. De Princess voor bij de roos, anders staat er één blauwe plant tussen al het roze:-) en de Arabella plant ik bij een sering, ben benieuwd of hij daar wat goed doorheen wil groeien. Nu moet ik alleen nog even weten of het nodig is deze beide te snoeien en zo ja wanneer, dat heb ik vergeten te vragen, maar daar heb ik jullie voor:-):-) wie helpt?

Grassen heb ik eerst 2 van meegenomen, zo moeilijk kiezen en in september krijgen ze nog meer thuis, dus misschien ga ik dan nog een keer kijken.

De ene is Panicum virgatum''Strictum' de andere heb ik geen naam bij, maar daar heb ik al over gebeld en dat geeft ze nog even door.

En omdat ik het niet kon laten toch ook nog maar weer een Agastache meegenomen.

Hinke.

• carin

Ik weet niet of anderen andere ervaringen hebben, maar bij mij is de Arabella geen echte klimmer. Het is meer een soort vaste-plant-clematis die geleid moet worden aan een zuiltje of iets dergelijks. Bij mij staat hij in een stalen rekje en moet daar af en toe aangebonden worden en vormt zo een forse en vrij dichte pol. Ik zie hem eerlijk gezegd niet vanzelf in een sering klimmen. Hij is wel erg mooi en zééér langbloeiend. Carin

• Margriet

Voor snoei van Princess Diana: Kijk even bij deze tips.

http://www.dewilde.nl/?Clematissen-snoeien_id=3&paginaid=49

Princess Diana is een texensis-hybride. Ik snoei hem meestal 1 keer in de twee jaar in september/oktober.

Gr. Margriet.

• Hinke

Carin, de sering waar ik hem bij wil zetten is gen boom maar een struikje, eigenlijk heel saai, maar als hij bloeit wel mooi. Ik ga kijken hoe het gaat met de Clematis, kan hem altijd aan de sering binden.

En Margriet bedankt voorde link.

Heb meteen nog wel een vraagje over het planten. Ik ben er door de vele regen nog niet aan toegekomen maar heb net wel al wat planten op de plaats van bestemming gezet. Dus morgen wil ik planten, maar hoe diep plant ik de Clematissen? Ze zijn onder ook mooi groen maar ik meen mij te herinneren dat je een Clematis het beste wat dieper kan planten dan hij nu in de pot zit?

Hinke.

• Margriet

Ze zeggen meestal 60 cm. Ik vind dat erg diep, ik hou meestal een cm of veertig aan. Laten we zeggen zo'n 20 cm dieper dan hij nu in de pot staat, dieper mag altijd.

Gr. margriet.

• Hinke

Dank je Margriet!! Wel zonde van dat mooie groene blad:D:D

Hinke.

• carin

Voor de arabella heeft dat diepe planten helemaal geen zin, want die is helemaal niet ziektegevoelig. Ik zou hem normaal planten, hooguit een paar centimeter dieper dan normaal. Carin

• Hinke

Ok Carin, bedankt, blijven die groene blaadjes gespaard:D

Hinke.

• Katinka

Ik vind dat dieper planten niet echt nuttig. De meeste planten die je dieper zet, maken eerst meer wortels aan en gaan dan pas verder groeien. Zonde om de groei zo te remmen, toch? Misschien is dat wel aan te bevelen voor een ‘zielig stekje’ maar als je mooie, dikke, gele wortels onderin de pot de aarde uit ziet groeien, hoeft dat naar mijn idee echt niet. Een goede kweker zet de clematissen bovendien al in een extra diepe pot, van die lange smalle potten zijn het.

Ik heb nog niet meegemaakt dat een clematis meer of minder last zou hebben van verwelkingsziekte. Maar… ik heb dan ook nog nooit een verwelkte clematis gehad, of jawel één keer, maar dat kwam doordat de konijnen de stengel onderaan hadden doorgeknaagd ;).

• Hinke

Katinka, ik heb tot nu toe alleen twee hele gangbare Clematissen staan, Hagley Hybrid en The President en die staan al een paar jaar en dat gaat prima. Ik heb hier ooit eens gelezen dat men ze dieper plant maar waarom weet ik eigenlijk niet, dus ik denk vraag even:-) :-)

De net gekochte staan inderdaad in mooi hoge (diepe) potten.

Hinke.