nieuwe oogst

• carin

Katinka, ik ben het helemaal met je eens, maar er zijn nog steeds veel aanhangers van de theorie dat je clematis diep moet planten omdat dat zou helpen tegen verwelkingsziekte. Dat diep planten is ook niet onomstreden. Er zijn ook kwekers die zeggen dat diep planten alleen nadelig is voor de planten. Ook heb ik wel eens gelezen dat een bekende veredelaar/kweker van clematissen stelt dat de verwelkingsziekte ten gevolge van schimmel zeer zelden voorkomt en dat de meeste verwelking in feite verdroging is of vraat door beesten. Carin

• Hinke

En dan doen we maar even een rondje internet en vinden o.a.

Jolande leest dit onderwerp misschien zelf nog wel:-) :-)

Hinke (die nu de pc uitzet en naar bed gaat, dan kan ze morgen Clematissen en gras planten:-):-))

• Hinke

Toch nog even:-) Hoe zit het nu met die dakpan die ik niet van plan was te gebruiken:-):-) Maar één Clematis komt op het westen te staan tegen een muur en daar koen geen planten voor te staan, er groeit op een gegeven moment wel deels een Hortensia voor maar die is nog niet zo groot. Kan ik dan beter tijdelijk er iets voor planten of is dat ook niet (meer) nodig?

Nu tuinier ik al zo lang, maar van Clematissen weet ik niks, of eigenlijk wel maar dat is blijkbaar alweer achterhaald:D:D:D

en nu echt tot morgen, Hinke.

• Margriet

Kijk, dat is nu precies de reden waarom je tegenwoordig de Clematis wat dieper plant. Hij houdt van koele voeten en een warm hoofd. Dieper planten geeft koelere voeten. Daarbij moet een Clematis altijd goed vocht krijgen. Alweer dieper planten.

Dieper geplant geeft meer uitlopers. Het geeft uiteindelijk een sterkere plant.

Ik tuinier natuurlijk op zand dus dieper planten heeft hier wel degelijk zin.

Met verwelkingsziekte heeft dieper planten weinig te maken. Als die eenmaal in je Clematis zit, is een diep geplante Clematis net zo kwetsbaar als een ondiep geplante.

Diep planten heeft m.i meer te maken met “het naar de zin maken” van de Clematis. Die koele voeten dus.

Gr. Margriet.

• Hinke

Dank je Margriet, Princess Diana wordt bij mij dus diep geplant en Arabella niet want die komt toch tussen de begroeiing te staan en heeft op de grond voldoende schaduw.

We komen er wel:D:D

Hinke.

• carin

Zonder hier nu over door te willen zeuren, maar ik ben het toch niet helemaal met je eens. Het dieper planten werd, volgens mij ook op dit prikbord, juist aangeraden omdat dan slapende knoppen onder de lucht-grond-grens (daar slaat de schimmel immers toe, àls hij toeslaat) alsnog konden uitlopen. Dat was althans altijd het verhaal. Samen met dat verhaal van het beter wortelen, wat dus inmiddels achterhaald is.

Dat dakpanverhaal had te maken met de gewenste koele voet. Romke vd Kaa zegt hierover dat hij meer kwaad doet dan goed. Goed water geven is het belangrijkste, belangrijker nog dan schaduw op de voet, hoewel dat op zich wel wenselijk is. Water geven houdt de voet ook koel. Volgens Romke is diep planten minder goed, omdat de beste en humusrijkste grond de toplaag is en dat wil een clematis juist. Carin

• Margriet

Klopt. Klopt allemaal als een bus.

Het is ook een beetje kijken wat voor grond je hebt.

Bij mij is de toplaag echt zand en daaronder begint het wat te worden…….

Ik zie dat de Clematissen die ik diep heb geplant het beter doen, ze kunnen meer vocht bereiken.

Ik zou op lekkere klei een Clematis ook niet zo diep planten, voeding en vocht genoeg.

Bij een gevel zoals Hinke met een stenen muur zou ik ze wat dieper zetten.

Arabella heb ik erg diep geplant, met zijn tweeën in een groot, diep plantgat. Hij bloeit eigenlijk erg slecht. Ziet er wel heel gezond en groen uit.

Nu weet ik het ook niet meer. :-) (help)

Gr. Margriet.

• Hinke

Is niet zeuren hoor Carin. Ik weet het ook niet meer:?:-) Maar in ieder geval staat Princess nu iets dieper dan hij in de pot stond en Arabella niet. En dan hoop ik maar dat het goed gaat. Het zou toch zonde zijn dat ze dood gaan want daar koop je ze natuurlijk niet voor.

Hinke.

• Hinke

Margriet, dat komt dan mooi uit dat ik Princess wat dieper heb gezet en Arabella niet. We beschouwen het maar als een proefproject:-):-)

Beide staan ze overigens in mooie losse grond en verder wachten we maar af hoe het gaat.

Hinke.